10 dingen die jij kunt doen op jouw site voor betere SEO

10 dingen die jij kunt doen op jouw site voor betere SEO

10 manieren op jouw SEO te verbeteren

We kunnen veel doen om de SEO van onze artikelen en pagina’s te verbeteren. Op jouw website komt dat neer op on-page SEO en technical SEO.

Ik zie dat de meeste mensen wel iets doen aan technical en on-page SEO, maar ik zie dat er ook veel fouten worden gemaakt.

Nu hoor je misschien technical SEO en schrik je jezelf de pleuris, maar het valt wel mee. In dit artikel laat ik je precies zien wat je wel en niet moet doen.

We beginnen met het verschil tussen technical en on-page SEO. Deze termen worden vaak door elkaar heen gebruikt, maar is er zeker wel een verschil.

On-page SEO gaat voornamelijk over je content. De content op je pagina’s moet nuttig zijn voor mensen. Ze moeten het makkelijk kunnen lezen, ze moeten het makkelijk kunnen vinden en het moet ze waarde opleveren.

Google gebruikt een aantal datapunten om te bepalen of content nuttig is. Bijvoorbeeld je click-through rate (CTR, hoe vaak mensen op de link naar jouw site klikken), maar ook hoe lang gebruikers op je pagina zitten (session duration). En hoe vaak je gebruikers terugkomen en of je lezers jouw content delen.

Dan heb je nog technische SEO.

Technische SEO is alles wat je op je pagina kunt doen wat niets met je content te maken hebben. Dit is vaak ook inderdaad wat technischer. Deze gaan we nu uitgebreid behandelen.

01. Is het uberhaupt crawlable en wordt het gecrawld?

Crawlable houdt in dat de bots van Google jouw pagina kunnen lezen en bepalen waar het over gaat. Als je bijvoorbeeld een flash website hebt is het moeilijk voor Google om te bepalen waar het over gaat. Ook video is heel moeilijk om te crawlen, tenzij je ondertiteling erin zet, die kan Google namelijk wel crawlen.

Verder in dit artikel gaan we heel veel methodes bespreken om ervoor te zorgen dat je content crawlable is. Maar het is ook belangrijk om te weten of je content daadwerkelijk gecrawld wordt.

De beste tool die je hiervoor kunt gebruiken is Google Webmaster tools of Bing webmasters tools. Ik zou ze allebei gebruiken.

Als je je website hier verifieerd krijg je een overzicht van alle pagina’s gecrawld zijn door Google. Ook kun je aangeven welke pagina’s je graag wilt crawlen.

Je kunt ook je sitemap aanmelden. Zodat Google die periodiek kan controleren en als er dan nieuwe content op jouw website komt, komt dat ook in jouw sitemap te staan. Dat is een manier om ervoor te zorgen dat Google weet wanneer er nieuwe content is.

Daarnaast kun je ook een request for indexing doen. Dan vraag je aan Google een pagina te indexeren. Daarbij kun je Google vragen om alleen die pagina te indexeren, of die pagina en alle pagina’s die ernaar linken te indexeren. Nu kun je die laatste optie maar een aantal keer per maand doen, dus dat zou ik bewaren voor de content waar heel veel links opstaan, bijvoorbeeld je archieven.

Als het niet gecrawld wordt geeft Google Console de problemen die er zijn weer en ook wat je eraan moet doen. Het is dus echt superbelangrijk dat je in ieder geval Google webmaster tools gebruikt, en ik zou ook Bing webmaster tools gebruiken.

02. Mobiel vriendelijk

De laatste tijd is mobiel vriendelijkheid echt superbelangrijk geworden. Steeds meer mensen bezoeken jouw website op mobiel. Daarom heeft Google steeds meer nadruk gelegd op hoe mobiel-vriendelijk jouw website is.

Op dit moment zijn er nog twee indexen in Google: eentje voor de desktopversie van jouw site en eentje voor de mobiele versie van jouw site. Het gaat waarschijnlijk wel gebeuren dat het uiteindelijk één index wordt.

Dat is belangrijk omdat op dit moment als jij een slechte mobiele site hebt jouw desktop daar niet door beïnvloed wordt. Dit gaat wel veranderen.

03. Sitemap

We hebben het al even over een sitemap gehad. Een XML-sitemap is een aantal bestanden die eruitzien als code. Het is niet heel spannend en je hoeft het ook niet te begrijpen. Al jouw pagina’s en artikelen komen hierin te staan, tenzij jij dat niet wilt. Als je een nieuw artikel schrijft komt hij er automatisch in te staan. Daar hoef je niets voor de doen.

Als je Yoast gebruikt heb je de optie om een sitemap te maken, maar er zijn zat andere plugins die hetzelfde doen.

Een XML-sitemap is dus niet voor gebruikers, maar voor zoekmachines om jouw site te begrijpen en welke content er allemaal opstaat zodat ze elke pagina in hun zoekresultaten kunnen opnemen.

04. Site snelheid

Een tweede daarin is site snelheid. Vooral op mobiel is dit heel erg belangrijk omdat je site ook snel moet laden als mensen een crappy 3G verbinding hebben.

We hebben dan hiervoor een tool van Google: PageSpeed Insights. Hier kun je kijken wat voor cijfer Google jouw site op het gebied van snelheid geeft en het geeft tips om dat te verbeteren.

Er zijn ook zat andere tools die je helpen je site snelheid te verbeteren zoals:

In WordPress zijn er over het algemeen drie zaken die de snelheid van jouw site omlaaghalen.

Hosting

Een daarvan is crappy hosting, dus als jij een shared server gebruikt zal jouw site nooit snel worden omdat je al jouw resources moet delen met honderden andere sites. [link to VPS post] Dus als je hier echt een probleem mee hebt zou ik je aanraden om van een shared hoster naar een VPS of zelfs een dedicated hosting.

Plugins

In WordPress is de grootste reden dat je site langzaam is dat er teveel plugins geïnstalleerd zijn. Misschien zelfs plugins die elkaar uitsluiten of plugins die je eigenlijk niet gebruikt, maar die bij het laden toch honderden requests sturen. Dus als je iets kunt oplossen zonder een plugin is dat voor de snelheid van je website waarschijnlijk beter.

Caching

Dan hebben we caching. Caching houdt in dat de eerste bezoeker een verzoek stuurt naar jouw website om bijvoorbeeld de pagina ‘over’ te laden. WordPress gaat dan wat berekeningen doen en wat dingen vragen aan je database. Als WordPress overal mee klaar is dan stuurt hij de pagina naar de browser van je bezoeker.

Een caching plugin staat dat antwoord op. Als iemand dan dezelfde pagina wilt zien, dan stuurt de plugin gewoon het resultaat dat hij had opgeslagen naar de volgende bezoeker. Omdat je site niet al die berekeningen en databaseverzoeken hoeft te doen wordt je site superveel sneller.

05. Titel tags

Titel tags zijn de H1, H2, H3, enz. tags op jouw pagina’s. Het belangrijkste is dat je altijd maar één H1 tag hebt, en die kun je volgen met meerdere h2, h3 tags. Google gebruikt je header tags om te begrijpen waar je content over gaat.

Google wil de beste resultaten leveren voor waar hun gebruikers op zoeken. Als jij dan je header tags heel goed opzet met het keyword waarop je gevonden wilt worden zonder het keyword te spammen helpt het je dus om hoger te komen in Google.

06. Meta description

Een meta description is als jij op Google zoekt dan krijg je titel van de pagina. Onder die titel staat een stukje tekst over die pagina. Als jij geen meta description invult dan probeert Google die automatisch van jouw pagina te halen.

Het kan echter zo zijn dat wat Google denkt dat belangrijk is nergens op slaat. Daarom kunnen we zelf een meta description opgeven. Waarbij we een korte summary van geven van de inhoud van de pagina.Het is niet mogelijk om te zeggen hoe lang zo’n description mag zijn. Als Google besluit iets aan je meta description te plakken – zoals de datum – mag hij wat minder lang zijn. Maar tegenwoordig zijn er ook gevallen bekend waar de meta description meer dan 250 karakters is. De vuistregel die heel vaak genoemd wordt is 135-160 karakters.

Sterker nog, de lengte van de meta description hangt af van het platform waarop hij getoond wordt. Op een kleine mobiele site kan hij dus nog kleiner zijn, misschien zelfs 100-120 karakters.

Het is dus belangrijk dat je description klein is en dat je ook weer je keywords in je meta description zet. Het liefst een beetje vooraan. En het moet mensen uitnodigen om te klikken op jouw link. Meta descriptions zijn er om ervoor te zorgen dat mensen op je link klikken.

07. Meta verificatie

Als je je aanmeldt voor Google Webmaster Tools of Bing Webmaster tools stellen ze je in staat om je site te verifiëren. Dat kan door een meta tag in de head van je site te zetten of door een meta bestand te uploaden. Hiermee geef jij aan dat die website echt van jou is en daarmee krijg je heel veel relevante informatie over hoe goed jouw website is:

  • Hoe goed je gevonden kunt worden.
  • Welke problemen er zijn op jouw website en hoe je ze oplost.
  • Hoeveel mensen naar jou linken.
  • Waar mensen jou op vinden.

Dit zijn supernuttige tools die elke website nodig heeft.

08. Meta robots

Meta robots is een tag waarmee je kunt aangeven of een bot zoals Google die pagina wel of niet mag indexeren. Ook kun je aangeven of de bot de linkjes op de pagina mag volgen om die te indexeren.

Als jij een meta robot NOINDEX hebt zal die pagina niet geïndexeerd worden.

Als je ook een NOFOLLOW hebt zal Google ook de links op die pagina niet volgens.

Meta robots voorbeeld

Dit is bijvoorbeeld erg handig als je content wilt hebben die je alleen wilt uitdelen als mensen zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Dus dat ze jouw geweldige freebie alleen krijgen als ze hun emailadres opgeven.

09. Goede content schrijven

Op de on-page SEO kant zijn er een aantal dingen belangrijk. Je content moet leuk zijn om te lezen. Een hele dense proza waarvoor je eigenlijk drie doctoraten nodig hebt om het te begrijpen is dus niet goed omdat mensen dat te snel afhaken.

Daarnaast moet het goed geschreven zijn. Dus geen spelfouten. Je moet zorgen dat de manier waarop je schrijft ervoor zorgt dat de boodschap beter overkomt.

Verder moet het goed onderbouwd en onderzocht zijn. Zeker als je ook nog links naar het onderzoek kunt doen is het helemaal goed.

Verder moet het geschreven zijn voor de gebruiker. Ik kan een heel lang verhaal schrijven over mijn interesses, maar de meeste mensen die op deze website komen interesseert dat helemaal niet. Die mensen zullen die pagina niet eens openen.

Dan moet het actiegericht zijn. Ik kan een heel proza schrijven over hoe jij het beste jouw SEO aanpakt. Maar ik kan ook een stuk schrijven waarbij ik bij elk stukje content precies zeg wat jij moet doen. Als mensen iets kunnen met jouw tekst bereik je veel meer tijd op de pagina en ook meer shares.

10. Img alt tags

In het begin had ik het er over dat Flash en video erg moeilijk geïndexeerd kunnen worden door Google. Hetzelfde geldt voor plaatjes. Google wordt wel beter in AI en het analyseren van plaatjes maar het is nog steeds niet geweldig. Het is heel moeilijk voor een computer om te bepalen waar een plaatje over gaat. Daarom is het superbelangrijk om alt-tags te gebruiken.

Daarnaast heb je mensen die een screenreader gebruiken. Dus niet bots, maar mensen die bijvoorbeeld blind zijn of om een andere reden jouw plaatjes niet kunnen zien.

Alt tags zijn dus belangrijk om twee redenen. Ten eerste weten de zoekmachines dan waar jouw plaatje over gaat. Het tweede is dat je een betere gebruikservaring biedt aan mensen die jouw plaatje niet kunnen zien en daar wordt Google heel erg blij van.

Don’t #1: Meta keywords zijn dood

De keyword metatag werd gebruikt om aan te geven waar een webpagina over ging. Google kijkt hier niet meer naar. Toen de keyword metatag nog wel meetelde werd hij heel snel misbruikt. Mensen zetten honderden (irrelevante) keywords in deze tag om maar zo goed mogelijk te ranken. Omdat deze tag zo vaak misbruikt werd is Google deze tag gaan negeren. De zoekmachines zijn tegenwoordig erg goed in bepalen waar een webpagina over gaat zonder meta keywords. Dat hebben we in dit artikel al besproken.

Zo ziet het misbruiken van de meta keyword tag er uit:

Meta keyword stuffing voorbeeld

Er gaat zelf een gerucht rond dat Bing meta keywords gebruikt om te bepalen of jouw site spam is. Ik weet niet of dat waar is, maar het zou mij niet verbazen.

Gebruik dus geen meta keywords. Het helpt je niet en misschien doet het zelfs kwaad.

Don’t #2: Duplicate titel tags

Ik zei dat zoekmachines erg goed zijn in het bepalen waar een pagina over gaat. Een van de manieren die ze gebruiken zijn de titel tags (H1, H2, …). Als je duplicate tags hebt (twee pagina’s met dezelfde titel of meta description) heeft een zoekmachine geen idee welke hij moet pakken. Google en consorten hebben echt een hekel aan duplicate titel tags, dus vermijd ze.

 

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.