Basis WordPress problemen oplossen: 5 essentiële stappen

Basis WordPress problemen oplossen: 5 essentiële stappen

In een ideale wereld heb je nooit problemen met je website. Je kunt altijd gewoon doorwerken, er zijn geen slechte plugins en alle plugins werken netjes samen. Ook je thema doet het altijd. Helaas leven wij niet in deze fantasiewereld. Vroeger of later ga je tegen problemen aanlopen met je WordPress website. In dit artikel ga ik je laten zien hoe ik te werk ga als er problemen zijn met een WordPress website. Gaandeweg geef ik een aantal veelvoorkomende problemen en hun oplossingen.

Oh-ooh… mijn website doet het niet meer

Ontzettend veel mensen gebruiken WordPress om hun site te beheren. Als je website het niet meer doet is dat superbelangrijk. Jij bent namelijk hoogstwaarschijnlijk niet de eerste persoon die datzelfde probleem heeft gehad. Dat betekent dat je kunt googlen naar je probleem en vervolgens duizenden resultaten tegenkomt waarin wordt uitgelegd hoe je het probleem oplost!

Maar zelfs als je de oplossing niet kunt vinden is er nog hoop. Er is een aanbevolen aanpak om elk probleem in WordPress op te lossen. Laten we beginnen met de stappen die je moet doorlopen om elk probleem op te lossen.

1.      Backup, backup, backup

Als eerste willen we een backup van WordPress maken. Het maakt niet uit dat je dan een backup hebt van een kapotte WordPress. Als het oplossen van je probleem misgaat heb je altijd een schoon startpunt om weer opnieuw te beginnen. Als je niet zeker weet hoe je op de juiste manier een backup maakt kun je mijn artikel over backups in WordPress lezen.

Deze stap is niet optioneel. Als je geen backup maakt zul je vroeger of later een fout maken waardoor WordPress het helemaal niet meer doet, zelf als je de originele fout oplost.

2.      Wat voor soort fout is het

Er zijn drie typen fouten:

  1. WordPress ziet er anders uit dan hoe het hoort.
  2. WordPress doet niet wat je verwacht.
  3. WordPress doet het helemaal niet meer of geeft een foutmelding.

Wij zijn nu vooral geïnteresseerd in het laatste punt. Dit is het grootste probleem. Als WordPress er anders uitziet dan je verwacht kan het zijn dat je een cache probleem hebt.

2.1 Als je twijfelt, leeg de cache

Als WordPress er anders uit ziet of zich anders gedraagt dan je verwacht kan het zijn dat je cache een rol speelt. Een cache slaat een pagina op bij het eerste bezoek zodat volgende bezoekers niet meer hoeven wachten tot de pagina helemaal is opgebouwd. Dit maakt je site veel sneller, maar als je bij het eerste bezoek van de pagina een fout hebt, krijgt iedereen hem te zien.

Open de site zonder browser cache

Je browser cachet je website als je hem al een bezocht hebt. Je kunt de site openen in een browser die je nooit gebruikt om de pagina te zien zonder cache. Ook kunt je een incognito venster openen, of de site herladen met Ctrl + F5.

Leeg je caching plugin

Als je een caching plugin gebruikt zoals W3 Total Cache of WP Super Cache moet je de cache legen. In het Engels heet dit Purge Cache of Empy Cache.

Leeg je object cache

Sommige hosts gebruiken programma’s als Redis of Memcached. Als dit het geval is kun je aan je hoster vragen om deze caches te legen. Dit is een geavanceerd onderwerp waar ik niet verder op in zal gaan. Als je zo’n cache zelf hebt opgebouwd weet je ook hoe je deze moet legen.

3.      Plugins

De meest voorkomende bron van problemen is een plugin. Sommige plugins zijn niet goed geschreven, werken niet goed in jouw serverconfiguratie of werken niet netjes samen met andere plugins, met je thema of met WordPress zelf.

De oplossing hiervoor is alle plugins deactiveren. Als je nog toegang hebt tot je admin gedeelte kun je gewoon op de plugin pagina alle plugins selecteren en op deactiveren drukken. Bekijk mijn hoofdstuk over plugins om te zien hoe je een plugin deactiveert.

Dit werkt natuurlijk niet als je geen toegang meer hebt tot het admin gedeelte van WordPress. Dan moet je ftp gaan gebruiken. Als je de plugins map in wp-content hernoemt naar iets anders, bijvoorbeeld plugins2, zullen alle plugins worden gedeactiveerd. Daarna kun je de map weer hernoemen naar plugins zodat je de plugins één voor één weer kunt activeren. Het is dus heel belangrijk dat je die map niet verwijdert! Als je hem hernoemd, de site bezoekt, en hem daarna weer hernoemd naar plugins zijn al je plugins gedeactiveerd.

Ik heb bijvoorbeeld een plugin geschreven die een white screen of death creëert. Dat is WordPress’ equivalent voor de blue screen of death van Microsoft of kernel panic van Apple. In de gif hieronder zie je hoe ik dit opgelost hebt.

Een white screen of death

4.      Thema

Als je plugins deactiveren niet werkt is het tijd om je thema terug te zetten naar de standaard. Dit doe je op exact dezelfde manier als bij plugins: Je hernoemt de themes map naar bijvoorbeeld themes2. Dan bezoek je je site, en daarna kun je themes2 weer hernoemen naar themes.

5.      .htaccess

WordPress gebruikt meestal een .htaccess bestand om aan te geven hoe je permalinks eruitzien. Als dit bestand niet klopt krijg je meestal een ‘500 Internal Server Error’. (Maar ook andere dingen kunnen een internal server error veroorzaken, zoals je thema of een plugin). Om dit op te lossen kun je inloggen via ftp en .htaccess hernoemen naar bijvoorbeeld .htaccess.bak.

Hoe je een internal server error oplost

Als het hernoemen van je .htaccess ervoor zorgt dat je site het weer doet: geweldig! Maar we moeten niet te vroeg juichen. Omdat WordPress het .htaccess bestand gebruikt om permalinks te maken, zullen alle pagina’s behalve je homepage het niet meer doen. WordPress kan deze dus niet meer vinden. De oplossing is om naar je admin gedeelte te gaan, dan naar instellingen > permalinks. Hier hoef je alleen maar op opslaan te drukken (verander dus helemaal niets) om het .htaccess bestand weer (correct) te maken. In mijn hoofdstuk over de WordPress instellingen staat een video over hoe je werkt met permalinks.

Hoe nu verder?

Je kunt de meeste problemen oplossen door deze stappen te doorlopen. Mocht dit nog niet geholpen hebben is er waarschijnlijk iets ernstigs aan de hand. Misschien is WordPress zelf corrupt geraakt, of zit er een fout ergens diep in de instellingen van je server.

Je kunt googlen naar het antwoord en proberen om het probleem zelf op te lossen. Bedenk je wel dat je het probleem erger kunt maken als je niet helemaal goed weet wat je doet. Op een gegeven moment is het tijd om een expert in te schakelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.