Content delen naar social media

Content delen naar social media

Als jij een blogpost schrijft weet je zeker dat mensen hem willen lezen, anders zou je het niet schrijven. Je hebt heel veel werk gestoken in het onderzoek, je schrijft meerdere kladversies en zoek de perfecte plaatjes bij het artikel. Maar dan blijft het stil, niemand komt op jouw website om het te lezen.

Het schrijven van artikelen en ervoor zorgen dat je content wordt gelezen zijn twee hele verschillende dingen! De hoeveelheid social media platformen maken dit alleen maar lastiger. Op Facebook schrijf je heel anders dan op Twitter (je heb in ieder geval veel meer ruimte om jouw verhaal kwijt te kunnen).

Ik heb eerder al geschreven over hoe je content schrijft die deelbaar is. Dat was meer the big picture strategie. In dit artikel gaan we kijken naar wat we op onze site kunnen doen om meer bezoekers te krijgen. Lees dat artikel wel eerst, want dat helpt je begrijpen waarom mensen delen en hoe je deelbare content schrijft.

Social sharing buttons

Ik heb een nieuwsbrief geschreven over de zin en onzin van social sharing buttons. Het blijkt uit een onderzoek van Nieman dat het verschilt tussen sites hoeveel social sharing buttons gebruikt worden. Sites met technischere gebruikers hebben minder aan social sharing buttons, maar sites als Buzzfeed kregen wel 30-40% van hun shares uit social sharing buttons.

De nadelen van zulke buttons zijn o.a. dat jouw site langzamer wordt, ze vaak niet goed passen bij het ontwerp van jouw site en dat social proof tegen je werkt als jouw content nooit of zelden gedeeld wordt.

Het punt dat ik in die nieuwsbrief maakte was dat je moet testen of social sharing buttons waarde toevoegen voor jouw site. Maken mensen er gebruik van en wegen de nadelen op tegen de voordelen? Ga er in ieder geval niet van uit dat je die knoppen moet hebben “omdat het hoort”.

Zelf delen

Als blijkt dat jouw lezers jouw content niet voor jou delen moet je het zelf gaan doen. Maar voor dat je automatisch elk artikel op alle mogelijke sociale netwerken gaat delen is het belangrijk om te weten waar jouw publiek is en waar ze jouw type content verwachten. Vrijwel iedereen zit op Facebook, maar dat is niet altijd het beste platform om superzakelijke technische artikelen te delen. Misschien kun je dan beter naar LinkedIn delen.

Bedenkt voor de grote social media platformen of jouw publiek daar is, en of ze jouw content daar willen lezen.

Dan is het belangrijk om te weten wat voor content je naar elk platform moet delen. Social Media Examiner heeft een goed artikel geschreven waar ze de grootste platformen langsgaan en vertellen welke content daar goed op werkt.

Er zijn natuurlijk ook nog legio onderzoeken naar de beste tijden om op de verschillende platformen te delen. Voor LinkedIn is dit anders dan voor Facebook. Ik zou me daar in het begin nog geen zorgen over maken. Als je wel van zulke detail houdt kun je deze artikelen van Hubspot, Hootsuite of Quicksprout eens lezen.

Wanneer deel je jouw artikelen

Ik zie heel vaak dat mensen hun artikelen één keer delen, wanneer ze hem voor het eerst publiceren. Dit is een grove fout. Je hebt zoveel moeite gestoken in het schrijven van content, en dan ga je verder door alleen maar meer content te schrijven. Sommige mensen schrijven dagelijkse nieuwe artikelen. Deze mensen steken teveel tijd in het verkeerde werk.

Zoals bij alles springt het Pareto principe ons te hulp (of het 80/20 principe). Steek 20% van jouw tijd in het maken van het artikel, en de overige 80% van jouw tijd in het promoten van het artikel.

Als je jouw artikel één keer promoot zien misschien honderd mensen het. Dit zijn de mensen die toevallig online waren toen jij het deelde. De duizenden mensen die toevallig niet online waren hebben jouw content niet gezien. Als je een artikel maar één keer deelt zien al die andere mensen het niet.

De realiteit is zelf nog slechter: niet iedereen die online is zien jouw content. Facebook en co. Hebben algoritmes die bepalen of iemand jouw content ziet. Tussen februari 2012 en maart 2014 is het organisch bereik op Facebook gemiddeld gedaald van 16% naar 6.5%. Dat betekent dat van die honderd mensen die online zijn, slechts 6 of 7 mensen jouw content zien. Als je een pagina hebt met 1 miljoen fans daalt dat percentage naar 2%.

Na dat lage percentage zijn die algoritmes nog niet klaar. Content die veel gedeeld worden en waar veel op wordt gereageerd hebben een grotere kans om door meer mensen gezien te worden. Als je zo weinig getoond wordt, is er ook minder interactie, en dan wordt de rest van jouw content nog minder getoond!

Cross-promotie

Als je al wat meer artikelen hebt geschreven heb je voor nieuwe artikelen al relevante content. Zet links in jouw artikelen naar andere artikelen die jouw lezers helpen.

Hoe doe je dat dan?

Echt, lees mijn artikel over waarom mensen delen. Dat helpt je om content te schrijven die mensen willen delen.

6 punten waar je aan moet denken als je een artikel schrijft

1 Geef waardevolle informatie

Vraag jezelf af: “Wat krijgen mijn lezers als ze dit artikel lezen? Is het waard om hun tijd te spenderen op mijn artikel?” Mijn artikelen zijn vaak veel langer dan de aanbevolen 500 woorden voor een artikel. Ook zitten er vaak video’s bij mijn artikelen. Als mijn lezers hun tijd spenderen, moet de content nuttig zijn:

  1. Is de content praktisch en actiegericht?
  2. Geeft de content jouw lezers “nieuwe” inzichten? Iets waar ze nooit eerder aan gedacht hadden.
  3. Bied je meer waarde dan alle andere artikelen over hetzelfde onderwerp?
  4. Is jouw artikel belangrijker dan alles wat jouw lezers op dat moment aan het doen zijn?

2 FOMO

FOMO, of Fear Of Missing Out gaat over of jouw content ervoor zorgt dat jouw lezers de eersten zijn die nieuwe informatie krijgen, of ze een kijkje achter de schermen krijgen en hoeveel social currency jouw content heeft (zie mijn cross-promoted artikel voor wat social currency precies is).

  1. Wat ontdekken jouw lezers met jouw artikel?
  2. Is het artikel grappig zodat jouw lezer meer social currency krijgt als hij het deelt?
  3. Zorgt jouw artikel dat jouw lezers nieuws eerder weten dan hun sociale kringen?

3 Emoties

  1. Zorgt jouw content ervoor dat mensen terugdenken aan speciale momenten (nostalgie)
  2. Vertelt jouw content een verhaal?
  3. Welke emotie onttrek je aan jouw lezer?

4 Plaatjes en ontwerp

Volgens Jakob Nielsen lezen mensen niet jouw hele pagina, ze scannen. Daarom is het belangrijk om jouw artikel zo op te maken dat jouw lezers kunnen scannen.

  1. Markeer belangrijke woorden
  2. Zorg dat jouw kopjes betekenisvol zijn, niet slim
  3. Gebruik bullet lijstjes
  4. Communiceer slechts 1 idee per paragraaf.
  5. Begin met de conclusie, geef daarna meer context.

5 Maak relevante content

Dat houdt in dat het up-to-date is. Je kunt niet over zes maanden iets schrijven over iets wat nu relevant is.

6 Positiviteit > negativiteit

Buzzfeed heeft een analyse gemaakt over de content die gedeeld is in 2015. Het bleek dat content die ontzag, gelach of amusement creëerde het meest gedeeld werd. Verder bleek dat woede en verdriet het minst werden gedeeld.

 

2 reacties op “Content delen naar social media

  1. ludwig zegt:

    hallo Tim , content is inderdaad king maar hoe kom je eigenlijk steeds opnieuw aan nieuwe informatie ?
    Zoals FOMO. Nog nooit van gehoord , dus ja hoe kan er dan over schrijven? Waardevolle informatie vinden en erover schrijven , hoe doe je dat? Dat is één van mijn zwakke punten ,nuttige content vinden en publiceren.

    • Tim de Lang zegt:

      Hallo Ludwig. Op het gebied van WordPress heb ik heel veel ervaring. Dus veel van die informatie is niet nieuw meer voor mij. Verder onderzoek ik heel veel. Ik lees boeken, luister naar podcasts en volg trainingen en seminars over veel uitlopende onderwerpen (vooral online marketing, psychologie en technische zaken). Ook lees ik heel veel blogs. FOMO heb ik bijvoorbeeld van Marie Forleo geleerd.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.