Een email nieuwsbrief: waarom jij er een moet hebben

Een email nieuwsbrief: waarom jij er een moet hebben

Ik moet toegeven dat ik het lang heb uitgesteld om een nieuwsbrief te beginnen. Ik had duizenden redenen om niet te beginnen, maar achteraf denk ik dat dit gewoon excuusjes waren omdat ik niet goed wist hoe ik moest beginnen.

In dit artikel vertel ik over mijn grootste bezwaren, en hoe ik het heb aangepakt om een email nieuwsbrief te beginnen. Mijn bezwaren kwamen eigenlijk neer op:

  • Ik heb al andere kanalen zoals Facebook en Twitter, ik heb geen nieuwsbrief nodig.
  • Maar ik weet niet hoe vaak ik een email moet sturen.
  • Dan moet ik nog zoveel meer artikelen gaan schrijven, ik weet nu nauwelijks wat ik moet schrijven.
  • Ik heb geen idee hoe ik zo’n nieuwsbrief maak of verstuur; waar moet ik zijn en wie helpt mij?

Maar ik heb al Facebook likes en Twitter volgers!

Dat is heel goed, en ik raad je zeker aan om door te gaan met Facebook en Twitter, maar je hebt niet zoveel aan Facebook likes en Twitter volgers. En wel om de volgende reden:

Als Facebook haar algoritme aanpast, kun je in een klap niemand meer bereiken. Denk je dat dit niet gebeurd? Facebook heeft in 2012 haar algoritme al aangepast, waardoor bedrijven opeens nog maar 16% van hun fans bereikten (zogenaamde ‘organische reach’, https://www.facebook.com/note.php?note_id=10150675727637217) Als je op Facebook jouw oude reach terug wilde hebben, moest je nu gaan adverteren. En er is geen wet die zegt dat dit niet nog een keer kan gebeuren, of dat Twitter niet iets vergelijksbaars kan doen. Sterker nog, begin 2014 is de organische reach van Facebook nog harder gekelderd.

De daling van organische reach is een belangrijke reden om een email nieuwsbrief te hebben

Het bedrijf Ogilvy heeft een white paper  geschreven over de afdalende reach, het artikel en de volledige white paper kun je vinden op: https://social.ogilvy.com/facebook-zero-considering-life-after-the-demise-of-organic-reach/

Nu kun je ook zeggen: “Ja maar dan is er ook geen wet die zegt dit niet kan gebeuren met MailChimp of Aweber!” En daar heb je volkomen gelijk in. Het verschil is dat jouw emaillijst van jou is. Dus als Aweber haar algoritme verandert, kun je gewoon jouw emaillijst downloaden, in MailChimp zetten en vrolijk verder gaan met jouw nieuwsbrief, of vice versa. Je bent dus niet afhankelijk van één provider.

Ook zijn mensen op Facebook en Twitter vrij passief. Ze krijgen al gauw honderden of zelfs wel duizenden berichten per dag te zien. Bekijk jij elk berichtje die voorbij komt op Facebook of Twitter heel goed, als jij even vijf minuten aan het wachten bent en niets te doen hebt? Een email die speciaal aan jou gericht is van een nieuwsbrief waar jij je zelf voor hebt aangemeld zul je veel aandachtiger lezen. En als je geen tijd hebt om aandachtig te lezen, scroll je niet gedachtenloos voorbij een email. Hij blijft in je inbox staan en je kunt hem later beter lezen, wanneer je meer tijd hebt.

Hoe vaak stuur je een brief

Het maakt niet uit hoe vaak je een email nieuwsbrief verstuurt, als je maar consistent bent. Als je besluit om maandelijks een nieuwsbrief te sturen, zorg dan bijvoorbeeld dat je elke 1e van de maand jouw nieuwsbrief verzendt. Als je besluit om wekelijks een nieuwsbrief te versturen, zorg dan dat je bijvoorbeeld elke donderdag om 19:00 een nieuwsbrief verstuurt.

Een belangrijk punt hier is dat mensen zich niet uitschrijven voor jouw nieuwsbrief omdat ze al drie maanden niets van je hebben gehoord. Mensen schrijven zich uit omdat je te vaak een email van je krijgen. Vooral als die email gaat over dingen die hen totaal niet interesseren. Ik heb me aangemeld voor jouw nieuwsbrief om goede informatie te krijgen over hoe ik het beste met WordPress om kan gaan. Ik zit dus niet te wachten op de wekelijkse avonturen van je kat. Dit brengt me ook gelijk naar het volgende punt:

Wat zet je in je nieuwsbrief

Okay okay, ik snap dat ik een nieuwsbrief moet hebben, en ik snap dat ik consistent moet zijn. Maar hoe doe ik dat dan precies? Hoe verzin ik elke week opnieuw de inhoud voor mijn nieuwsbrief? Ik weet nauwelijks wat ik moet schrijven voor mijn blog.

Dit lijkt ook een gigantische taak. Elke week weer goede en relevante content verzinnen en dat dan voor eeuwig. Je weet misschien niet eens waar je moet beginnen. We beginnen met een plan. De eerste drempel die we wegnemen is ‘ik moet voor eeuwig content verzinnen’. We maken een plan voor een jaar of zes maanden. Nu hoef je nog maar 52 (of 26) brieven te verzinnen. Dit gaan we opdelen in thema’s. Elke maand hebben we een ander thema. Ik wil mensen leren hoe ze het beste kunnen omgaan met hun WordPress site, dus dit ziet er voor mij bijvoorbeeld zo uit:

# Maand Onderwerp
1 November Nieuwsbrieven maken met MailChimp
2 December Leren omgaan met WordPress
3 Januari Gevonden worden in Google
4 Februari Goede blogposts schrijven
5 Maart Wat moet ik doen met social media?
6 April Google Analytics – meten hoe goed je het doet.

 

Voor een half jaar hoefde ik dus maar zes onderwerpen te verzinnen, veel beter dan 26. Nu gaan we voor elk onderwerp vier nieuwsbrieven bedenken (januari en april 2015 hebben vijf donderdagen, dus in die maanden moeten we één nieuwsbrief meer maken).

Verder heb ik besloten om maandelijks een nieuwsbrief te sturen waarin ik een van mijn favoriete plugins bespreek. Elke maand heb ik dus al één nieuwsbrief minder waar ik iets voor moet bedenken. Dit begint nog makkelijk te worden. Voor november kan mijn schema er zo uitzien:

Week Datum Onderwerp
1 6 november Plugin special: ArtEsign MailChimp Plugin
2 13 november MailChimp account aanmaken en opzetten
3 20 november Emaillijsten en nieuwsbrieven maken
4 27 november Tips voor een goede nieuwsbrief

 

Dit heeft me slechts een paar minuten gekost, en ik hoef me de komende maand niet meer druk te maken over wat ik schrijf. Maar is dit een goede manier op dit aan te pakken?

Als je net begint en nog geen abonnees hebt, absoluut! Maar er is wel een betere. Als mensen zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, krijgen ze een ‘dankjewel-voor-het-aanmelden’ email wanneer ze hun emailadres hebben bevestigd. Het zou een slim idee zijn om in die email te zeggen:

Hey, jij nieuwe abonnee! Dank je wel voor het aanmelden. Je krijgt volgende donderdag je eerste email. Maar eerst heb ik een vraag voor je. Om jou de beste emails te kunnen sturen, wil ik weten waar jij meer van wilt weten, waar jij moeite mee hebt. Help mij deze nieuwsbrief beter te maken en druk op ‘beantwoorden’ en vertel me waar jij meer over wilt horen.

Om een beetje structuur te krijgen in de antwoorden kun je ze een aantal keuzes geven (van dingen waar jij veel vanaf weet). De reden dat we abonnees om input vragen, is dat we zo weinig mogelijk mensen willen hebben die op ‘afmelden’ drukken. Als mensen emails krijgen met onderwerpen die hen interesseren, drukken ze minder snel op afmelden. En de beste manier om er achter te komen wat mensen willen lezen, is het hen te vragen!

Een nieuwsbrief maken met MailChimp

De reden dat ik voor MailChimp heb gekozen en bijvoorbeeld niet voor Aweber, is dat MailChimp goed voldoet aan mijn wensen. MailChimp is namelijk gratis (zolang je minder dan 2.000 abonnees hebt en minder dan 12.000 emails per maand verstuurt). Dus als je net begint met jouw email nieuwsbrief is MailChimp de betere keuze. Ook heeft MailChimp veel artikelen en hulpmiddelen om je te helpen te beginnen met jouw email nieuwsbrief. Mijn advies is dus: begin met MailChimp en leer om te gaan met nieuwsbrieven, als het blijkt dat je meer abonnees krijgt dan je gratis mag hebben, kun je altijd upgraden naar een betaalde variant of zelfs helemaal overstappen naar een andere provider.

Je hoort wel eens dat je geen affiliate marketing mag doen met MailChimp. Dit is niet waar. MailChimp heeft geen hekel aan affiliate marketing, maar ze hebben er wel een aantal regels voor. Deze regels komen neer op twee dingen: niet spammen en geen illegale content (http://kb.mailchimp.com/accounts/compliance-tips/about-affiliate-links-in-mailchimp).

Met niet spammen bedoelen ze dat je niet de reclame die het hoogst betaald in je nieuwsbrief moet zetten. De affiliate content moet relevant zijn voor wat jouw onderwerp is! Je nieuwsbrief wordt ook geblokkeerd als je reclame stuurt van domeinen die een reputatie van spammen hebben. Dit kun je bijvoorbeeld nakijken op Web of Trust (https://www.mywot.com/).

Als je wilt weten wat MailChimp ziet als illegale content, ga dan naar http://mailchimp.com/legal/acceptable_use/. Als je van plan bent om aan affiliate marketing te doen, zou ik deze pagina zeker even doornemen. Je hebt namelijk geen inkomsten uit affiliate marketing als jouw emails worden geblokkeerd en het is heel lastig om je reputatie weer goed krijgen als je hem al hebt verpest.

Waarom wil ik nou uiteindelijk een email nieuwsbrief?

Omdat mensen dan jouw artikelen – die de moeite waard zijn, toch – lezen. Als je Facebook of Twitter gebruikt is het maar de vraag of jouw fans en volgers jouw opdates op hun scherm krijgen (HINT: het overgrote deel van jouw fans dus niet!) en als ze jouw updates te zien krijgen is het maar de vraag of ze in een situatie zitten dat ze daar genoeg aandacht aan kunnen geven of dat ze gedachteloos doorscrollen.

Als jij een goede relatie wilt opbouwen met jouw klanten (ja dat wil je, mensen kopen van je omdat ze je vertrouwen, en om geen andere reden) kun je het beste een nieuwsbrief gebruiken. Mensen hebben dan aandacht voor je – ze hebben immers zelf om jouw emails gevraagd door zich in te schrijven. En ze blijven aandacht voor je hebben zolang jij met relevante en interessante content blijft komen. Een email nieuwsbrief is nog steeds de effectiefste manier om je klanten te bereiken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.