Een menu maken in WordPress

Een menu maken in WordPress

Een menu maken in WordPress is erg makkelijk, maar om een goed menu te maken moet je iets meer moeite doen. In de onderstaande video leg ik uit hoe je een menu maakt in WordPress en als je wilt weten hoe je een goed menu maakt, lees dan ook het artikel.

https://www.youtube.com/watch?v=VW5R-k9psW4

Hoe kan ik dat een goed menu maken in WordPress?

Een menu moet onzichtbaar zijn. Dit betekent dat een gebruiker niet hoeft na te denken om jouw menu te gebruiken, het gaat automatisch. En dit geldt niet alleen voor je menu, maar voor alle navigatie op jouw website. Navigatie is alle manieren waarop mensen kunnen bewegen op jouw website, dus ook via zoeken of links op een pagina. Deze onzichtbaarheid kun je o.a. bereiken door vast te houden aan conventies. Het menu staat bijvoorbeeld meestal bovenaan de pagina. Zet hem daar dan ook neer. Soms staat het menu in een zijbalk. Dit was vroeger voornamelijk de trend, en is dus ook nog een goede plaats om het menu neer te zetten. Je wilt vooral niet creatief worden met je menu, omdat mensen dan in de war kunnen raken. Dit heet consistentie, en je wilt niet alleen consistent zijn op jouw website, maar ook met wat mensen verwachten. Je wilt dus ook consistent zijn met alle andere websites.

De menuknoppen een naam geven

Waarschijnlijk is het bedenken hoe je de knoppen in jouw menu gaat noemen het moeilijkste aan het opzetten van je navigatie. Als het niet moeilijk is, heb je er namelijk waarschijnlijk niet genoeg over nagedacht. Een label moet mensen helpen voorspellen waar die knop naar toe linkt. Daarom mag het label niet vaag of ambigu zijn. Een label ‘Producten’ komt wel vaak voor, maar is super vaag. Ik heb geen idee wat er tevoorschijn komt als ik op die link klik. Stel dat jij een eBook verkoopt die mensen leert hoe ze moeten breien. Noem die knop dan: “Leer breien”. Dit label is minder vaag omdat hij beschrijft wat de bezoeker gaat doen als hij op de knop klikt door het gebruik van een actief werkwoord (‘leer’). Dit help je ook om beter gevonden te worden in Google omdat niemand zoekt op ‘producten’, maar er zoekt misschien wel iemand op ‘leer breien’.

Waar ben ik?

Ook moet een bezoeker altijd weten waar hij is op jouw website. Als hij via een zoekmachine op jouw site is gekomen, heeft hij niet jouw navigatie gebruikt om op de huidige pagina te komen. Dan moet hij een goed gevoel hebben waar hij zich op jouw site bevindt, en ook waar hij verder naar toe kan gaan. Een bezoeker weet bijvoorbeeld waar hij zich bevindt als de pagina in het menu er anders uit ziet dan de rest.

Ik zie aan het menu dat ik op de pagina ‘home’ ben.
Ik zie aan het menu dat ik op de pagina ‘home’ ben.

En andere manier op een gevoel van plaats te geven is door een kruimelpad (breadcrumbs in het Engels. Een kruimelpad geeft de stappen weer die de gebruiker (normaal gesproken) heeft ondernomen om op die pagina te komen.

Ik kan zien dat ik op de pagina ‘Code oplossingen gezocht’ ben en dat ik daar via het Forum ben gekomen.
Ik kan zien dat ik op de pagina ‘Code oplossingen gezocht’ ben en dat ik daar via het Forum ben gekomen.

Andere dingen die een bezoeker helpen te weten waar hij is zijn:

  • Goede headers op je website
  • Relevante plaatjes

Drie klikken myth

Soms hoor je dat mensen altijd binnen drie klikken op elke plek op je site moeten kunnen komen. Hier ben ik het niet mee eens. Het gaan niet om het aantal klikken, maar of het pad die de gebruiker aflegt logisch en vloeiend is. Als ik acht klikken nodig heb om ergens te komen, maar ik heb bij elke klik het gevoel dat ik steeds dichter bij mijn doel kom, is dat prima. Het moment dat ik het idee heb dat ik een pad ben ingeslagen die niet leidt tot mijn doel of mijzelf af ga vragen hoe lang het nog duurt, is de navigatie niet goed. Zelfs als ik maar drie klikken nodig heb om bij mijn doel te komen. Het gaat er dus om dat ik het idee heb dat ik vooruitgang boek!

Zoeken

Mensen verwachten dat ze kunnen zoeken op je site, en daarom moet je een zoekfunctie in je navigatie hebben. En als jij al een paar jaar artikelen schrijft, heb je veel te veel artikelen om in een menu te zetten. Dan kun je mensen het beste laten zoeken. En als mensen een slechte ervaring hebben met de zoekfunctie op jouw site, verlaten ze jouw site net zo snel als wanneer je een slecht menu hebt.

Om een betere zoekfunctie op je WordPress site te hebben, raad ik je aan om de plugin Relevanssi te installeren. Deze plugin verbetert de standaard zoekfunctie van WordPress enorm. Je kunt hem vinden op https://wordpress.org/plugins/relevanssi/.

Hoeveel dingen zet ik in mijn menu?

Miller’s wet komt uit een studie die gepubliceerd is in 1956 door George A. Miller van Princeton. Deze wet wordt ook wel ‘Het magische getal zeven, plus of minus twee’ genoemd. Miller zei in dat artikel dat mensen maar een paar stukjes informatie tegelijk kunnen verwerken. Hoeveel stukjes dit precies zijn is niet zeker, en het aantal verschilt ook per persoon. Om niet te technisch te worden houden we het op ‘zeven, plus of minus twee’. Dit suggereert dat je niet meer dan zeven knoppen in je menu moet zetten, omdat mensen anders geen mentaal overzicht hebben van je menu. Ik zou zelf suggeren om het maximale aantal knoppen op vijf te houden, zodat je zeker weet dat iedereen je menu kan behappen.

Het goede nieuws is dat deze zeven stukjes informatie brokken zijn. De vorige paragraaf bestaat uit veel woorden, maar het is één brok informatie, en die brok kunnen we ‘Het magische getal zeven, plus of minus twee’ noemen. Dit is belangrijk, omdat dit betekent dat we pagina’s kunnen groeperen, en dan via een dropdown in het menu zetten.

Een Dropdown Menu
Een dropdown (ook al ‘dropt’ hij naar rechts)

Dropdown

Een dropdown is een menuknop waarbij meer items tevoorschijn komen als je op de knop klikt, of over de knop heen gaat met je muis. Een goede dropdown is overigens moeilijk om te maken, hier zijn wat tips:

  • Geef visueel aan dat het een dropdown is; Bijvoorbeeld door er een pijltje bij te zetten. Als ik niet zie dat het een dropdown is, wil ik klikken. Maar op het moment dat ik wil klikken, komt er opeens nieuwe informatie naar boven. Dit is verwarrend; ook al is het maar voor een fractie van een seconde.
  • Wat als ik geen muis heb; Bijvoorbeeld op mijn telefoon of tablet. Ik kan op een mobiel apparaat niet hoveren. En dat ik geen muis heb om over een linkje te gaan, moet niet betekenen dat de navigatie nu helemaal niet meer werkt.
  • En dan de zoekmachine’s; Het is voor een zoekmachine soms lastig om te begrijpen wat er in je dropdown staat. Dit komt doordat vaak deze dropdowns technisch slecht in elkaar zetten
  • Laatste optie; Je moet eigenlijk een dropdown alleen gebruiken als je echt geen andere optie meer hebt. Probeer het zoveel mogelijk te vermijden.

Conclusie

Maak je navigatie zo makkelijk mogelijk door vast te houden aan conventies, visueel aan te geven waar iemand is en door het goed verwoorden van de menuknoppen. Als je wilt weten of je het goed gedaan hebt, vraag aan iemand die niet goed is met computers om iets te vinden op jouw site. Als zelfs een computerleek dit makkelijk kan, zit je in de goede richting. Blijf vooral testen of jouw navigatie niet beter kan.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.