Hoe begin je met SEO in 2017?

Hoe begin je met SEO in 2017?

Goede SEO (search engine optimization) is essentieel. Het helpt je om je website precies goed te positioneren zodat hij gevonden wordt op kritieke momenten in het koopproces van de klant of wanneer mensen jouw site nodig hebben.

Maar hoe zorg je dan voor goede SEO? Wat is goede SEO? Waar kijken zoekmachines naar om te bepalen wie hoger of lager in de zoekresultaten komen? Hoe kun je jouw website zo bouwen dat jouw bezoekers er blij van worden, maar dat Google, Bing en anderen er ook gelukkig van worden? En vooral, hoe kun je jouw verbeterde aanwezigheid gebruiken om meer te verkopen?

Wat precies is SEO?

SEO is niet een manier om zoekmachines te belazeren of slimmer af te zijn. Het doel van SEO is om:

  • Een naadloze, uitstekende gebruikerservaring te maken;
  • Jouw bedoelingen aan zoekmachines te vertellen zodat zij jouw website kunnen aanbevelen aan de mensen die ook echt wat aan jouw website hebben.

Waar zoekmachines naar zoeken

Zoekmachine willen de meest relevante content aan hun gebruikers geven. (Dus niet de content die het meeste is volgestouwd met keywords… het is niet meer de 90’s). Je kunt proberen om slimmer te zijn dan de zoekmachines – en dat werkt misschien even – maar ik garandeer je dat Google et al. er uiteindelijk achter komen. En als je eenmaal bestraft wordt door Google kom je er bijna niet meer bovenop. Dan kun je beter opnieuw beginnen. Moraal van het verhaal is dat het minder werk is om volgens de regels te spelen dan om te proberen om vals te spelen. Dit zijn de regels die zoekmachines gebruiken:

  1. Geef bezoekers de informatie waar ze naar zoeken.
    1. Je content moet dus van hoge kwaliteit zijn
  2. Zorg dat anderen naar jou linken
    1. Als iemand naar jou linkt stemt hij in de ogen van Google eigenlijk op jou. Een link betekent waarschijnlijk dat hij vindt dat jouw site relevant is. Maar niet alle stemmen tellen even zwaar. Een link van een scammy website of een link op een pagina met duizenden links en de tekst “Ik link naar iedereen voor vijf euro” zal je niet helpen. Sterker nog, het kan je site naar beneden gooien.
  3. Maak je site toegankelijk
    1. Mobile first, Google is gek op sites die er goed uitzien op mobiele apparaten.
    2. Duidelijke structuur, met goede H1, H2,etc. tags, paragrafen, secties die het dudelijk maken hoe de website in elkaar zit. Flash is dus een dikke no-go.
    3. Snelheid: een pagina die enkele seconden nodig heeft om te laden zal lager in de  zoekresultaten komen.

Waar zoekmachines niet naar zoeken

Natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die je niet moet doen. Dit zijn zaken die je niet helpen, of zelfs dingen waar Google naar zoekt en je straft als ze het vindt.

  1. Keyword stuffing, i.e. zoveel mogelijk keywords in de pagina stouwen. Dit werkte misschien 20 jaar geleden, maar nu ziet Google dat binnen no-time, en je wordt er hard voor gestraft.
  2. Plaatjes gebruiken voor belangrijke content. Google kan plaatjes niet goed indexeren. De machine weet niet wat er op een plaatje (of in een video) staat. Zorg dat het gewoon tekst is zodat Google weet waar je pagina over gaat.
  3. Meerdere kopieen van je pagina. Google herkent duplicate content heel erg rap, en als Google ergens een hekel aan heeft is het duplicate content.
  4. Een SEO expert voor $5. Deze gebruiken vaak louche tactieken of proberen Google te foppen. Google vindt deze en je wordt ongelooflijk hard gestraft. Laten we eerlijk zijn, voor $5 gebruiken ze altijd slechte tactieken – als ze uberhaupt wat doen dan.

Terminologie

Als je begint met SEO krijg je een hele hoop termen over je heen waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. Dit zijn de belangrijkste termen met hun betekenis.

Inbound link
Een link van een website naar die van jou. Hoe beter die website gewaardeerd wordt door Google, hoe meer die link waard is.

Interne link
Een link van een pagina op jouw website naar een andere pagina op jouw website. Bijvoorbeeld een link in een artikel naar een andere artikel met relevante informatie.

Indexed pages
Dit zijn de pagina’s op jouw website die opgeslagen zijn door zoekmachines.

Keyword
Dit is een term waarop je gevonden wilt worden. Elke pagina en elk artikel moet geschreven worden met een bepaalde keyword in gedachten zodat je bezoekers die op die term zoeken jou vinden.

Link building
Dit is het proces om meer links naar jouw website te krijgen.

Long tail keyword
Er wordt superveel gezocht op een keyword als ‘WordPress’, maar het is supermoeilijk (of onmogelijk) om op #1 te komen voor die term. Een long tail keyword heeft minder competitie, maar wordt ook minder op gezocht. Een voorbeeld is: ‘Verschil tussen WordPress.com en WordPress.org’.

Metadata
Informatie die zoekmachines vertelt waar een pagina over gaat.

Nofollow
Een website kan een link naar een andere website markeren als nofollow. Dat betekent dat die website niet wil dat er creds naar de gelinkte website gaat. Zo’n link heb je voor SEO dus vrij weinig aan.

Off-page SEO
Alles wat je aan SEO doet wat niet op jouw site staat. In de praktijk komt dit neer op link building.

On-page SEO
Alles wat je op de pagina zelf doet op SEO te verbeteren. Bijvoorbeeld de structuur van je content verbeteren, interessantere content schrijven, je site sneller laten laden etc.

Page rank
Vernoemd naar Larry Page (dus niet de ‘rank voor een pagina’). Dit is een nummer van 0-10 die Google aan websites geeft om aan te geven hoe goed de SEO is.

SERP
Search engine Results Page, of de pagina die een zoekmachine laat zien als je ergens op zoekt.

Sitemap
Een overzicht van de structuur van jouw site waarin alle pagina’s en artikelen staan zodat ze makkelijk geindexeert kunnen worden door zoekmachines.

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.