Hoe je faalt met SEO

Hoe je faalt met SEO

Hoe je faalt met SEO

Krijg je niet de resultaten die je verwacht van je SEO-inspanningen? Staat jouw competitie op #1 in Google terwijl jij ergens op pagina 12 zweeft? Er zijn heel veel manier om te falen met SEO, en slechts een paar manieren om het goed te doen. In dit artikel kijken we naar de meest voorkomende manieren om te falen met SEO, en hoe we het beter kunnen doen.

Geen website hebben

De beste manier om niet gevonden te worden in Google is door geen website te hebben. Een goede, gerelateerde manier is om een website te hebben die niet ‘gecrawld’ kan worden door Google. Dat betekent dat je wel een website hebt, maar dat Google niet kan zien wat er allemaal op je website staat. Denk dan bijvoorbeeld aan een website die helemaal gemaakt is in Flash(!) of als je al je teksten in plaatjes zet. Voor Google is dit bijna hetzelfde als geen website hebben, misschien wel erger.

Niet aan SEO doen

Tegenwoordig is het niet meer mogelijk om goed te scoren zonder dat je aan SEO doet. Als je niet weet wat mensen willen en hoe je gebruikers zich gedragen is de kans superklein dat je precies doet wat je publiek wilt. Ook is de kans groot dat je kleine technische fouten maakt die de gebruikerservaring op je site belabberd maken. Als je een klein beetje tijd en energie steekt in SEO zul je al veel betere resultaten zien.

Geen keyword onderzoek doen

Google’s Matt Cutts gaf het volgende voorbeeld over het gebruiken van de verkeerde keywords: “Schrijf niet ‘Everest hoogte’, maar schrijf: ‘Hoe hoog is Everest?’, omdat dit is hoe mensen zoeken.

Google heeft een aantal tools die je helpen om de beste keywords te maken. Ten eerste heb je Google Trends. Dit helpt je inzicht te krijgen in hoe populair een onderwerp is, en wat gerelateerde onderwerpen zijn. Als ik bijvoorbeeld zoek op de term ‘SEO’ in Nederland voor de afgelopen 12 maanden, zie ik dat bijvoorbeeld Yoast SEO in WordPress een populaire gerelateerde keyword is.

Voorbeeld Google Trends

Als je een idee hebt hoe populair je keyword is, kunnen we gaan kijken hoe wat gerelateerde keywords zijn. De eerste manier om dat te doen is gewoon de term in Google in te vullen, en dan onder aan de pagina te kijken wat Google geeft als gerelateerde zoektermen.

Gerelateerde zoektermen in Google

Dan hebben we de Google keyword planner. Dit is een tool die in Google Adwords zit (dus als je adverteert met Google). Je hoeft je alleen op te geven voor Adwords, zelfs als je geen betalingsinformatie opgeeft of een advertentiecampagne start kun je de keyword planner gebruiken. Helemaal gratis dus. De keyword planner geeft gerelateerde zoektermen op met een indicatie hoe veel het kost om op die term te bieden. Hoe hoger de prijs, hoe meer mensen op die term zoeken. Dit geeft dus een goede indicatie hoe populair een zoekterm is.

Google Keyword Planner

Niet kijken naar de eerste pagina’s op Google

Het is onmogelijk om hoog te scoren in Google zonder dat je weet wat de competitie doet. Als je eenmaal weet waar mensen op zoeken (omdat je de bovenstaande tools hebt gebruikt) is het tijd om op de beste keywords te zoeken. Dan klikken we op de bovenste resultaten en kunnen we de content gaan analyseren. Je kunt helemaal losgaan met statistieken op de bovenste pagina’s, maar deze vragen moet je in ieder geval stellen voor elk zoekresultaat:

  1. Hoe zit het artikel in elkaar?
  2. Wat zijn de kopjes en subkopjes?
  3. Wat is de URL?
  4. Wat zijn de plaatjes en welke alt-tekst hebben ze?
  5. Hoe lang is de tekst?
  6. Welke keywords gebruiken ze en hoe zijn die in de tekst verweven?

Hier kunnen we van leren zodat we een beter artikel kunnen schrijven. Kijk ook naar wat je slecht vindt aan de artikelen. Als jij het slecht vindt ben je vast niet de enige. In jouw artikel kun je dit dus beter doen. Maak overigens geen kopie van de content van je competitie. We willen leren van ze. Als we ze na gaan doen verliezen we altijd.

Onrealistische tijdlijn/verwachtingen

Google heeft in februari 2017 een video op YouTube gezet over hoe je een goede SEO-expert inhuurt. Een van de dingen die ze melden is:

In de meeste gevallen hebben SEOs  vier maanden tot een jaar nodig om eerst verbeteringen te implementeren en daarna potentiele verbeteringen te zien.

Het is dus niet mogelijk om binnen drie weken bovenaan Google te staan en die Google punten binnen te harken. Het is simpelweg niet realistisch om zo snel resultaten te zien.

Ook is het niet realistisch om te denken: We doen nu even dat SEO-gedoe voor een weekje, en dan zijn we de komende jaren klaar. SEO is een langzaam en voortdurend proces. Het kost tijd en energie om continu de beste ervaring te geven aan je gebruikers; En dat is de enige manier om hoog te scoren in Google.

Geen analytics

Als je het niet meet, kun je het ook niet verbeteren. En dit is voor weinig dingen meer waar dan voor SEO. Je moet uiteraard Google Analytics opzetten zodat je weet hoe je artikelen het doen, en welke artikelen het minder of beter doen.

Je kunt hele boeken schrijven over wat je allemaal kunt met Google Analytics, dus daar ga ik in dit artikel niet te diep op in. Het belangrijkste is dat je het opzet. Dat betekent dat je een Analytics account maakt (dat is gewoon je Google account). Dan moet de de tracking code op je website zetten. En voor nu is dat even genoeg. Google Analytics resultaten zijn niet real-time, dus het duurt even voor je de resultaten ziet.

Naast gewone analytics heb je ook dingen als heatmaps en conversion funnels. Dit is allemaal geniaal werk, maar als je net begint met analytics zou ik dit laten voor wat het is. Het maakt alles een stuk gecompliceerder en vergroot de kans dat je overweldigd wordt. Zorg eerst dat je analytics helemaal beheerst voor je verder gaat met de geavanceerdere tools.

Niet up-to-date blijven met Google

Veel mensen denken bij SEO aan link building. Dit is volgens Google steeds minder belangrijk. Het is veel belangrijker dat je onweerstaanbare content hebt met wat marketing er bij. Het is belangrijk om te leren wat Google wel en niet belangrijk vindt. Als je niet up-to-date blijft kunt je zelf bestraft worden. Google’s Panda update heeft bijvoorbeeld heel veel sites van de aarde weggevaagd.

Met de Panda update heeft Google de eerste stap genomen om hoge kwaliteit pagina’s hoger te krijgen. Vooral ‘content farms’ (heel veel content van andere websites verzamelen en op jouw site zetten) werden van de een op de andere dag niet meer gevonden.

Later kwam de Penguin update, en die was vooral gericht om zogenaamde ‘black hat SEO’ te bestraffen. Met deze update (in 2012) is Google begonnen om onder andere backlinks minder belangrijk te maken. Black-hat SEO had er namelijk heel veel mee te maken om zoveel mogelijk backlinks te krijgen zodat je daarna zo hoog mogelijk rankt. In 2014 heeft Google een video op YouTube gezet waarbij Matt Cutts aangeeft dat backlinks steeds minder belangrijk worden.

Google heeft heel veel webmaster resources, bijvoorbeeld:

Dit laat zien dat Google echt wilt dat jouw site succesvol wordt. Als jij (en iedereen) een goede website hebt kan Google immers haar klanten veel beter bedienen. Het nadeel is dat je vrij hard gestraft wordt als je geen gebruik maak van deze tools. Het is nu immers supermakkelijk om te leren wat er fout is aan je website.

Dit zijn relatief oude ontwikkelingen (Panda is begonnen in 2011, Penguin in 2012), maar veel mensen weten nog niet hoe ze hier mee om moeten gaan.

Geen responsive website.

De laatste tijd is Google erg fel geworden op een mobile first aanpak voor websites. Omdat steeds meer mensen internetten via hun smartphone of tablet is het belangrijk dat je site goed werkt voor mobile. Hiervoor kijkt Google naar meerdere factoren

  • Is je site snel, zelfs als mensen een crappy 3G verbinding gebruiken?
  • Is je site bruikbaar op mobile, is het bijvoorbeeld makkelijk om op links te klikken, of klikken mensen snel op de verkeerde link omdat je links te dicht op elkaar staan?

Op dit moment heeft Google twee indexen: desktop-first en mobile-first. De update aan het zoekalgoritme van mobile first is eind 2016 rustig uitgerold, en is nog steeds aan het veranderen. Uiteindelijk wil Google één index. Dat houdt in dat een goede mobiele ervaring nu nog weinig invloed heeft op de zoekresultaten op een desktop. Maar uiteindelijk zal ook je desktop site gestraft worden als je een slechte mobiele ervaring hebt.

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.