Hoe maak je een landing page in Wordpress

Hoe maak je een landing page in WordPress?

Een landing page in WordPress is vrij makkelijk te maken. In de onderstaande video loop ik door de stappen die nodig zijn om een landing page te maken in WordPress. Als je wilt weten hoe je een goede landing page maakt, lees dan ook het artikel onder de video.

Een landing page in WordPress

https://www.youtube.com/watch?v=WTG1Hp9Mz8Y

Wat is een landing page

Een landing page, sales page of squeeze page zijn allemaal hetzelfde: het is een pagina waar je bezoeker maar één actie kan ondernemen. Namelijk zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, jouw product kopen of wat jij ook wilt dat hij doet. Laten we voor dit artikel doen alsof je wilt dat ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Op het moment dat iemand zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief, geeft hij je toestemming om met hem te praten en hem meer marketing materiaal te sturen. Dit is de eerste en dus de belangrijkste stap om iemand online iets te verkopen. Je loopt op straat ook niet naar iemand toe en zegt: “Mijn product is het beste ooit! Kopen?” Je praat eerst met mensen om te leren wat ze willen hebben. En als blijkt dat zij jouw product kunnen gebruiken, laat je ze er even mee spelen zodat ze zichzelf kunnen overtuigen dat jouw product iets voor hen is. Pas daarna vraag je of ze het willen kopen. Online is dit niet anders, je bouwt eerst een relatie op zodat ze je vertrouwen, geeft voorproefjes van jouw product en pas als ze zelf jouw product al echt willen vraag je ze om het te kopen.

Omdat je wilt dat de bezoeker zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief wil je dat hij niets anders kan doen dan aanmelden. De pagina heeft helemaal geen afleidingen. Dus geen menu, geen plek met recente of populaire artikelen, geen linkjes – niets wat de bezoeker kan afleiden. Het enige wat de bezoeker kan doen is zijn emailadres invullen en op ‘aanmelden’ drukken. Elke marketingcampagne, product of dienst die je hebt heeft haar eigen landing page, en elke landing page staat apart van jouw site (dus je kunt vanuit een landing page niet naar andere onderdelen van jouw site gaan.) Omdat ze niet via jouw website op een landing page kunnen komen, moeten ze dat via andere kanalen zoals Google of Social Media doen (vandaar ook ‘landing’ page, ze belanden op die pagina)

Hoe ziet een landing page er uit?

Om duidelijk te maken dat je wilt dat de gebruiker zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief heb je een sterke Call-to-Action nodig. Met een Call-to-Action zeg je wat de bezoeker moet doen. Je vraag dus niet: ‘Hey, wil jij je misschien eventueel aanmelden voor mijn nieuwsbrief? Maar geen druk hoor, als je het niet wilt is het ook prima.’ Je zegt tegen hen: ‘Meld je aan voor mijn nieuwsbrief door je emailadres in te vullen en op de grote oranje knop te drukken!’ Je zegt dus wat je wilt dat ze doen, en je zegt ook hoe ze dit moeten doen. Maar om dit succesvol te maken, moet je jouw bezoeker een goede reden geven om zich aan te melden. Je kunt dit goed doen door ze simpelweg om te kopen: ‘Als jij je aanmeldt voor mijn nieuwsbrief, krijg je mijn eBook er gratis bij.’ Het nadeel aan deze manier is dat mensen zich kunnen aanmelden en zich gelijk weer afmelden zodra ze hun eBook hebben. Hierom vind ik dit persoonlijk niet de beste strategie.

Een betere strategie is om te vertellen wat ze allemaal krijgen uit jouw nieuwsbrief. Zeg bijvoorbeeld dat ze tips krijgen waarmee andere mensen al 17% meer omzet hebben gemaakt. (Dit moet dan wel waar zijn.) Als het goed is weet jij al wie jouw klanten zijn, en weet je ook waar ze bang voor zijn – geen omzet of te weinig tijd bijvoorbeeld. Een van de meest effectieve manieren om mensen te overtuigen is hen te wijzen op hun pijnpunt, om vervolgens dit pijnpunt weg te nemen. Je kunt bijvoorbeeld de beste stukken uit eerdere nieuwsbrieven op de pagina zetten of quotes van mensen op de pagina zetten die dit probleem – met jouw product – al hebben opgelost.

Je merkt misschien dat dit erg specifiek is, en dan klopt. Op een landing page is er geen plaats voor vaag taalgebruik. Betekenisloze marketinguitdrukkingen zoals ‘Zet jouw bedrijf op de kaart’ klinken misschien wel aardig, maar niemand schiet er iets mee op. Vertel precies wat jij gaat doen, hoe je dat gaat doen en waarom jouw bezoeker daar ook onderdeel van wil zijn. Met vaag taalgebruik sluit je misschien niemand uit, maar dan is er ook niemand die denkt: ‘Dat ben ik, ik heb exact dat probleem! Ik wil hier meer van weten.

Maar let op

Als je een landing page maakt wil je graag dat deze ook in Google naar boven komt. Het probleem met veel landing pages is dat er weinig inhoud op staat. Als een landing page te ‘salesy’ overkomt, is Google niet blij met deze pagina. In 2011 heeft Google twee keer haar algoritme aangepast om landing pages lager te beoordelen of zelfs helemaal te verwijderen als Google deze pagina beschouwt als spam. En als Google één pagina op jouw website ziet als spam, kan jouw hele website wel spam zijn. Dit is een situatie waar je echt niet in wilt komen, omdat het heel lastig is om je reputatie weer goed te krijgen als je hem eenmaal verpest hebt.

Om dit te vermijden kun je het beste jouw landing pages relevant maken. Dit doe je door meer (kwaliteits-)content op deze pagina zetten. Je kunt bijvoorbeeld mensen vertellen wat voor emails ze krijgen als ze zich aanmelden voor jouw website. En als je dit verteld hebt, kun je nog een stap verder gaan: laat ze het zien. Geef ze een voorproefje van jouw beste content! Iets waar ze echt iets aan hebben of iets van leren. Ook kun je boven aan je landing page een video zetten waar je een voorproefje geeft van wat ze krijgen als ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Zorg dan wel dat je aan het eind van die video een sterke Call-to-Action hebt. Je kunt iets zeggen als: “Wil jij toegang krijgen tot al deze gave gratis content? Vul dan je emailadres in en druk op de grote oranje ‘aanmelden’-knop onder deze video.” Wederom zeg je wat ze moeten doen en hoe ze dit moeten doen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.