Hoe schrijf je een goede email nieuwsbrief?

Hoe schrijf je een goede email nieuwsbrief?

De meeste nieuwsbrieven die ik krijg zijn goed.

Maar er zijn altijd nieuwsbrieven die zo slecht zijn dat ik ze niet eens wil openen.

Email nieuwsbrief marketers sturen mails waar ik niets aan heb. Het enige wat ze proberen is me iets te verkopen waar ik niets aan heb. Marketers die zoveel haast lijken te hebben dat ik me ga afvragen waarom ze willen dat ik niet nadenk over hun aanbod.

In deze video deel ik de fouten die deze spammers (en wij soms ook) maken en ik leer je hoe je betere email nieuwsbrieven schrijft.

https://www.youtube.com/watch?v=zf7NoWScJWk

Ik krijg elke dag erg veel nieuwsbrieven. Ik meld me aan voor elke nieuwsbrief waarvan ik denk dat ik er iets van kan leren. Omdat ik weet dat ik een nieuwsbrief nodig heb, probeer ik mijn nieuwsbrieven ook steeds te verbeteren. Het maakt me niet uit of ik het onderwerp van de nieuwsbrief interessant vind want ik lees ze allemaal om te kijken wat andere mensen goed doen. Als ik op een link klik in een digitale nieuwsbrief, ga ik terug om te kijken wat de schrijver heeft gedaan dat ervoor heeft gezorgt dat ik klikte.

Maar ik krijg ook een hoop slechte email nieuwsbrieven. Veel van deze nieuwsbrieven lees ik in eerste instantie niet eens. De onderwerpregel is te spammy of geeft me geen enkele reden om de nieuwsbrief te openen. Uiteindelijk heb ik deze nieuwsbrieven wel gelezen – om te kijken of de inhoud wel goed is, of dat ik in ieder geval kan leren wat ik niet moet doen. Ik bleef maar denken “Waarom zeg je dit? Wat denk je hier mee te bereiken?”. Wat doen die slechte marketers dan, en wat denken ze dat er gebeurd?

  • Ze verwoorden hun emails zo slecht, dat hij niet eens door mijn spamfilter komt (want deze woorden helpen om dingen te verkopen, toch?)
  • Ze pushen me alleen maar om iets te kopen (want met zoveel oproepen om te kopen, klikt iedereen er vast wel op eentje)
  • Ze sturen emails die niets te maken hebben met waar ik me voor heb aangemeld (Het maakt niet uit wat je abonnees willen horen, toch?)
  • Ze maken deze fouten ELKE KEER weer (waarom zou je leren van je fouten?)

Soms wil ik echt op reply drukken en zeggen dat ze een slechte nieuwsbrief hebben. Maar daar schiet niemand iets mee op. Ze hebben blijkbaar geen tijd om na te denken over wat ze sturen (het is toch maar een wekelijkse communicatie met je potentiele klanten, het maakt niet als het zuigt, toch?) of ze zijn ervan overtuigd dat ze keihard moeten verkopen in de nieuwsbrief (als elke nieuwsbrief niet direct geld opleverd is hij niet goed, toch?) Ik denk niet dat die mensen op mijn commentaar zitten te wachten.

Maar, nog belangrijker, maken wij allemaal soms niet één of twee van hun fouten in onze nieuwsbrieven? Waarom zou ik iemand aanspreken op zijn nieuwsbrief als die van mij ook niet perfect is? Wij maken soms ook fouten zoals:

  • Iets teveel ons product pushen, want mijn product is supergaaf en ik ben hartstikke enthousiast over wat ik doe.
  • Een hele gave nieuwsbrief schrijven, maar dan vergeten om de abonnee te vragen om actie te ondernemen.
  • Vergeten om onze nieuwsbrief te blijven testen, want ook al lijkt de nieuwsbrief te werken, is er altijd een manier om de nieuwsbrief te verbeteren.

Uiteindelijk maak ik ook (veel) fouten in mijn nieuwsbrieven. Het ergste is dat ik dezelfde fouten maak die ook in de slechte nieuwsbrieven staan, alleen zie ik dat bij mijzelf niet zo goed. Ik doe mijn best, en doe het een stuk beter dan al die spammers, toch? Ik besloot uiteindelijk dat mijn excuusjes niet goed genoeg waren. Dus ben ik op onderzoek uitgegaan naar wat een nieuwsbrief goed (of slecht) maakt. Dit zijn de problemen die ik tegen ben gekomen (en die ik ook gemaakt heb)

Veelvoorkomende problemen in een email nieuwsbrief

Ze geven me geen reden om de nieuwsbrief te openen

Omdat de onderwerpregel vaag is of omdat ik aan de afzender niet kan zien van wie de mail komt. Ik kreeg laatst een nieuwsbrief die ik nog nooit gezien had van een onduidelijk Gmail adres en ik moest echt zoeken wie die persoon was en waar ik hem van kende (het bleek dat hij wel goede brieven stuurt en zijn naam had veranderd, maar dat was niet gelijk duidelijk)

Ook krijg ik emails met ‘leuke’ onderwerpen zoals: ‘Jij vroeg er om, wij leveren!’ of een supervaag onderwerp zoals: ‘Nieuws van bedrijf ABC’. Ik heb dan geen idee waar die email over gaat, en het onderwerp geeft me geen reden om de nieuwsbrief te openen.

De inhoud is niet relevant voor mij

Ze sturen me een email die alleen maar volstaat met koop dit en koop dat. Ze hebben niet in de gaten dat de meeste van hun abonnees nog niet klaar zijn om iets te kopen, en dat deze mensen wel een reden nodig hebben om lid te blijven van die nieuwsbrief. En zelfs als ik wel klaar ben om iets te kopen, alleen maar reclame is irritant. Ze vragen mij om een groot stuk van mijn tijd (ik moet de nieuwsbrief immers lezen), maar ik krijg er weinig waarde voor terug.

En misschien nog irritanter is de nieuwsbrief die over van alles praat, behalve over waar ik me voor heb ingeschreven. Als ik mij inschrijf voor een nieuwsbrief die me tips belooft over hoe ik het beste mijn website onderhoud, ben ik waarschijnlijk geinteresseerd in tips over hoe ik mijn website onderhoud. Ik zit dan niet te wachten op informatie over hoe ik de beste zorgverzekering kies, die informatie vind ik ergens anders wel – als ik dat wil weten.

Ze vragen niet om actie

Een slechte (of ontbrekende) call-to-action is niet per se irritant voor mij, maar het zorgt er wel voor dat ik alleen de email lees en gelijk weer verwijder. Je kunt je nieuwsbrief heel goed gebruiken om mensen bewust te maken van jouw producten en ze aansporen om bijvoorbeeld je product een keer te proberen. Als ze je product namelijk proberen, en dat bevalt ze, zijn ze sneller geneigd om het ook daadwerkelijk te kopen.

En voor mij als abonnee kan het ontbreken van een call-to-action wel irritant zijn als ik weet dat ik jouw product wil gebruiken maar geen makkelijke manier heb om hem te krijgen. Misschien druk ik dan op de call-to-action van iemand anders die een veel slechter product heeft. Jij hebt het beste voor met je (potentiele) klanten, dus geef ze ook de mogelijkheid om het beste product te kopen.

Ze testen niet

Ik zie veel emails die dezelfde fouten keer op keer weer maken. Of ze zien er elke week hetzelfde uit. Dit komt doordat slechte marketers kun email nieuwsbrief niet testen. Ze denken dat ze een formule hebben die werkt, en wijken ook absoluut niet af van die formule, zelfs niet om te kijken of er een betere manier is. Ik zie dezelfde calls-to-action in email na email. En dit zijn geen calls-to-action waarop ik wil klikken. Ze sturen elke week hun nieuwsbrief met hetzelfde saaie onderwerp, zoals ‘Nieuwsbrief #181’. Dat onderwerp geeft me geen enkele reden om de mail te openen. Ik weet niet eens wat ik kan verwachten als ik op de email klik. En het rare is, testen wordt super makkelijk gemaakt door je Email Service Provider (ESP) zoals MailChimp of Aweber. Vaak hoef je niet eens iets te doen (ze houden bijvoorbeeld automatisch bij hoe vaak er op elke link wordt geklikt of hoe vaak de mail wordt geopend) of hoef je maar heel weinig te doen (bijvoorbeeld je lijst opdelen in twee stukken, en elk stuk dezelfde email met een ander onderwerp sturen) Je ESP houdt dan weer automatisch bij welke van de twee versies vaker wordt geopend.

Als ik kan leren om betere email nieuwsbrieven te sturen, kun jij dat ook. En om je te helpen om te beginnen wil ik dat je begint met actie te ondernemen:

Stap 1: Bekijk de video

https://www.youtube.com/watch?v=zf7NoWScJWk

Stap 2: laat een berichtje achter met één ding hoe jij jouw nieuwsbrief hebt verbeterd. Je kunt me ook een berichtje op twitter sturen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.