Hoe je meer nieuwsbrief abonnees krijgt

Hoe je meer nieuwsbrief abonnees krijgt

Een email lijst opbouwen is veel werk. Je kunt niet op een knopje drukken en magisch duizenden abonnees krijgen. Je kunt wel een lijst kopen/huren, maar de kwaliteit van zo’n lijst is niet best, en dan hebben we het nog niet eens over hoeveel van zulke mensen bij jouw emails op ‘spam’ drukken.

Maar hoe kun je dan wel het beste meer nieuwsbrief abonnees krijgen?

Het meest belangrijke is dat mensen in de gaten hebben dat je een nieuwsbrief hebt. Je kunt de beste nieuwsbrief ter wereld hebben, maar als niemand enig idee heeft dat hij bestaat, wordt niemand lid. Jouw website is hierin de sleutel. Dit is een plek waar jij compleet controle over hebt. Zorg dus dat het heel makkelijk is voor mensen om zich aan te melden. En als je denkt dat het overduidelijk is hoe en waarom mensen zich moeten aanmelden voor jouw nieuwsbrief, maak het dan nog een paar stapjes duidelijker. Zorg er dus voor dat er op elke pagina van je website minimaal een aanmeldformulier staat. In een eerder artikel noem ik de vijf plekken op je website waar een aanmeldformulier op je website kan staan. Ik denk zelf dat je al deze plekken tegelijk moet inzetten zodat mensen geen kans missen om zich aan te melden.

Volgens Jonah Berger, auteur van de bestseller Contagious: Why Things Catch On en een marketing professor aan de Wharton school bij de universiteit van Pennsylvania, is mond-op-mond reclame van alledaagse mensen meer dan 10 keer zo effectief dan bedrijfsgegenereerde reclame. En mond-op-mond reclame van alle mensen bij elkaar is effectiever dan een keer te gast zijn in De Wereld Draait Door.

Dit komt doordat mensen hun vrienden meer vertrouwen en doordat je met vrienden alleen over de dingen praat die de hen interesseren. Mond-op-mond reclame is gericht aan een doelgroep die daadwerkelijk geinteresseerd is in het onderwerp. En wat denk je zelf: word je sneller lid van mijn nieuwsbrief als ik zeg dat je lid moet worden, of als je beste vriend zegt dat je lid moet worden? In dit artikel gaan we kijken hoe we ervoor zorgen dat mensen over onze nieuwsbrief praten en hem delen.

Meer nieuwsbrief abonnees doordat mensen jouw brieven delen.
Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw nieuwsbrieven delen met hun vrienden/collega’s?

Volgens Berger zijn er zes factoren die ervoor zorgen dat mensen over iets praten en delen:

  1. Sociale valuta
  2. Triggers
  3. Emotie
  4. Publiek
  5. Praktische waarde
  6. Verhalen

Laten we bekijken wat deze factoren inhouden en hoe je ze kunt gebruiken om meer abonnees te krijgen voor je email nieuwsbrief.

Sociale valuta

Dit idee is dat ik dingen kan doen om voor anderen beter te lijken. Als ik steeds praat over hoe goed mijn kinderen het doen op school lijk ik een betere ouder. Dit zijn signalen die mensen over zichzelf willen uitzenden. Een eerste manier om mensen jouw content te laten delen door zo’n signaal is mensen het idee te geven dat ze “insiders” zijn. Dat ze speciale kennis hebben die alle andere mensen niet hebben. Mensen delen die informatie graag om zichzelf beter te laten lijken.

Ook kun je mensen dingen laten delen omdat dat ding uit zichzelf bijzonder is. En alles kan bijzonder zijn. Denk aan de video’s van Will it Blend? Dit heeft te maken met sociale valuta omdat mensen zo naar anderen communiceren dat ze op de hoogte zijn van nieuwe en gave dingen. Je wilt wel dat mensen zelf ervaren dat iets bijzonder is; het is veel minder effectief om ze alleen maar te vertellen dat het bijzonder is. Als ik zeg dat mijn product bijzonder is kun jij zeggen dat ik het mis heb en dat ik gewoon mijn product wil verkopen. Maar als jij ziet dat mijn blender een iPhone vergruiseld, overtuig je jezelf van de kwaliteit van mijn blender en wil je dat delen omdat het bijzonder is.

De eerste manier om ervoor te zorgen dat mensen je nieuwsbrief delen is hem zo te schrijven dat mensen een goede indruk maken op anderen als ze hem delen. Dit kun je doen door de inherente bijzonderheid van jouw producten te laten zien of mensen het gevoel te geven dat ze insiders zijn.

Triggers

Denk jij continu aan wat je voor je partner’s verjaardag gaat kopen? Als de grote dag pas over acht maanden is waarschijnlijk niet. Maar als je nog maar een week hebt om een leuk cadeau te kopen en je hebt geen idee wat je moet halen, denk je er waarschijnlijk wel aan.

Hetzelfde principe geldt voor jouw nieuwsbrief. Als iemand net jouw nieuwsbrief heeft gelezen is de kans groot dat hij er nog over denkt, maar twintig minuten later is hij de hele nieuwsbrief vergeten. Je hebt een manier nodig die ervoor zorgt dat mensen na een dag, week of zelfs hun hele leven nog worden herinnerd aan jouw boodschap. De manier waarop je dit doet heet een trigger.

Als ik zeg: ‘4 uur!’, waar denk je dan aan? Als je zoals veel mensen bent, was het eerste waar je aan dacht: ‘Cup-a-soup’. De uitspraak ‘4 uur!’ zorgt ervoor dat ‘Cup-a-soup’ bovenaan je gedachten komt te staan. Dit is zelfs een ideale trigger omdat mensen er vaak aan denken. Het is elke dag namelijk wel een keer vier uur ‘s middags. Als je met sociale valuta ervoor hebt gezorgd dat mensen over jou praten, zorg je met een trigger ervoor dat ze over je blijven praten.

vier uur cup-a-soup
Vier uur cup-a-soup is een ideale trigger.

Je moet er wel rekening mee houden dat sommige triggers misschien wel perfecte triggers zijn voor jouw ideeën, maar niet werken omdat ze al verzadigd zijn. Het zal heel erg moeilijk zijn om jouw idee te koppelen aan ‘4 uur!’ omdat mensen al andere en sterkere associataties met die trigger hebben.

Emotie

Als we om iets geven, delen we dat. En als we veel om iets geven, zijn we veel meer geneigd om dat te delen. Maar niet alle emoties laten ons delen. We kunnen emoties opdelen in twee groepen: positief en negatief. Als we blij zijn omdat we net een promotie hebben gekregen, delen we dit omdat we zo beter kunnen vieren. Als we net ontslagen zijn delen we dit met anderen omdat dit ons helpt te ventileren. Deze opdeling helpt dus niet niet om te bepalen of een emotie ervoor zorgt dat we delen.

Een derde factor naast positiviteit en negativiteit is hoe enerverend een emotie is. Als we net onze moeder hebben verloren voelen we heel veel emotie; er zijn weinig andere dingen waar we dan nog aan denken. Maar deze emotie is niet enerverend; we willen dan geen actie ondernemen. We willen in een hoekje kruipen en alleen bedroeft zijn. Als je wilt dat je ideeën gedeeld worden, wil je een enerverende emotie opwekken, zoals blijheid, woede of ontzag. Vooral ontzag is een interessante emotie, dit voelen we bijvoorbeeld wanneer we onder de indruk zijn over wat mogelijk is, als we net een baanbrekend wetenschapsartikel hebben gelezen. We willen deze indrukwekkende kennis delen, ook omdat wij dan beter lijken.

Publiek

Ik heb het in de inleiding van dit artikel gehad over publiek. Dit is het idee dat mensen pas iets kunnen delen als ze bewust zijn dat het bestaat. We gebruiken het gedrag van anderen in de beoordeling hoe wij ons moeten gedragen. Naar welk restaurant ga je, als je in een stad bent waar niet niets kent? Het restaurant waar het al het drukst is. We kopieren anderen. Het is echter veel moeilijker om anderen te kopiëren als je niet kunt zien wat die anderen doen.

Als je al redelijk wat abonnees hebt, kun je dus bijvoorbeeld zeggen: “Word net als duizenden andere mensen lid van deze nieuwsbrief”. Dit werkt in je nadeel als je slechts een handvol abonnees hebt. Dan kun je misschien beter een paar van je trouwste abonnees vragen of ze een testimonial willen schrijven over waarom ze lid zijn (en blijven) van jouw nieuwsbrief. Deze testimonials kun je dan op een opt-in pagina zetten.

Het liefst heb je natuurlijk dat deze mensen hun vrienden aanraden om lid te worden van jouw nieuwsbrief. Vraag ze dus: “Ken je een collega die iets aan deze nieuwsbrief zou hebben? Stuur deze mail dan naar hem door.”

Praktische waarde

Praktische waarde spreekt voor zich. Vooral online delen mensen nuttige content. Dit is ook gelijk de reden waarom artikelen met lijstjes (“6 manieren om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen!”) zo vaak gedeeld worden.

Mensen willen graag andere mensen helpen, vooral als ze om die mensen geven. Dit is anders dan bij sociale valuta omdat in plaats van de zender van de informatie, nu de ontvanger van de informatie het meeste baat heeft. Natuurlijk krijgt de zender wat sociale valuta, maar de focus ligt op de ontvanger. En het hoogtepunt van praktische waarde is nuttige informatie, informatie die je nu direct in kunt zetten om tijd te besparen of meer geld te krijgen.

Het vreemde is dat dit het beste werkt met hele specifieke niche informatie. Je zou verwachten dat informatie waar iedereen wat aan heeft sneller gedeeld wordt; je hebt immers meer potentiele mensen om het mee te delen. Alleen doordat er zoveel keuzes zijn is het moeilijk om te kiezen met wie je het deelt. Maar als ik informatie heb over hoe je het beste meer abonnees kunt krijgen voor je nieuwsbrief, en jij hebt net met iemand gepraat die dat probleem heeft, hoef je geen seconde na te denken over met wie je die informatie deelt.

Verhalen

Als je een kind wilt leren dat hij niet moet liegen kun hem bij je roepen en zeggen: “Patrick, ik weet dat je hebt gelogen en dat is niet aardig, beloof je dat je dat nooit meer doet?” Patrick zal dan braaf “ja” zeggen en twee dagen later gaat hij vrolijk verder waar hij is gebleven. Maar je kunt hem ook een verhaal vertellen; het verhaal over de jongen die wolf riep. Nu vertel je hem niet letterlijk dat liegen niet aardig is, maar het verhaal brengt die boodschap wel met zich mee. Patrick zal zich gaan afvragen wat er gebeurd is met de jongen die wolf riep en zelf concluderen dat liegen niet goed is. Een verhaal – waar de boodschap in verborgen is – heeft veel meer impact dan de droge feiten.

Maar een verhaal doet meer dan dat. Een verhaal kan in een gewoon gesprek naar boven komen, zonder dat het raar overkomt; het is een natuurlijk onderdeel van het gesprek. Een botte “wij zijn de beste” reclame-uiting in het midden van een gesprek tussen vrienden zorgt ervoor dat je vriend zich gaat afvragen of de vriendschap wel zo’n goed idee is. Maar als die boodschap verborgen is in een verhaal ontstaan er geen ongemakkelijke gesprekken

Gebruik deze informatie voor meer nieuwsbrief abonnees

Dus als je meer abonnees wilt moet je ervoor zorgen dat mensen weten dat jouw nieuwsbrief bestaat en dat je huidige leden jouw nieuwsbrieven delen. Dit doe je door verhalen te vertellen die je doelgroep slim doen lijken of dat ze iemand helpen met praktische informatie. Je wilt dat mensen geactiveerd zijn door de juiste emoties op te roepen en dat ze vaak aan jouw verhaal denken door middel van triggers.

Klinkt makkelijk toch? Misschien niet, maar probeer het gewoon. Jouw artikelen hoeven niet gelijk perfect te zijn, zolang je maar begint met beter na te denken over hoe je mensen zover krijgt dat ze jouw content willen delen. Dit bereik je niet door al deze zes factoren in je nieuwsbrieven en website te slaan. De factoren staan op zichzelf en soms hoef je er maar één of twee effectief te gebruiken om ervoor te zorgen dat mensen jouw content delen.

Ik wil graag dat je actie onderneemt met deze informatie en daarvoor zijn twee stappen:

Stap 1: Kies de factor die jou het meeste aanspreekt

Stap 2: Verwerk deze factor in jouw volgende nieuwsbrief.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.