De rol van social media in SEO

De rol van social media in SEO

De rol van social media in SEO

De rol van social media in SEO is een beladen onderwerp. De een zegt dat het helemaal niets uitmaakt wat je op social media doet omdat Google er toch niet naar kijkt. De ander zegt juist het tegenovergestelde. Met al die tegenstrijdige berichten is het moeilijk om te besluiten of je energie in social media moet stoppen voor SEO. En als je energie in social media wilt steken, welk platform is dan het beste?

Google wordt slimmer, neemt social media in SEO mee

In 2014 heeft Matt Cutts van Google een video op YouTube gezet over de invloed van social media op ranking. Die video kun je hier bekijken. Zijn antwoord was toen dat Google geen aandacht geeft aan social media. Bekijk de video om precies te horen waarom niet.

Nu was dit in 2014, en dat is natuurlijk oud nieuws. Het probleem is dat Google altijd vrij geheimzinnig is over wat ze wel en niet belangrijk vinden voor SEO. Niemand weet dus precies waar Google wel en niet naar kijkt.

In 2015 was er een update voor het algoritme, maar Google was daar erg geheimzinnig over. Daarom hebben SEOs die update “Phantom 2” genoemd. Later is hij hernoemd naar “the quality update”. Hoewel we niet weten wat er precies is gebeurd, is er een correlatie in de data gevonden die aangeeft dat de rol van Social Media iets groter is geworden.

(No-)Follow

Als er veel naar jou gelinkt wordt op social media gaat je pagerank toch automagisch omhoog? Elke link telt toch als een soort stem voor jouw website? (Als je geen idee hebt waar ik het over heb kun je dit artikel lezen over de basis van SEO).

Nou, niet echt. Als er meer links naar jouw site zijn, is de kans natuurlijk groter dat er iemand naar jouw website klikt. Het nadeel aan de meeste links op social media is dat ze no-follow zijn. Dit is een manier waarop een website kan aangeven aan zoekmachines: “Ik link wel naar deze pagina, maar dat moet je niet tellen als een stem.”

Moz

Moz is een autoriteit op het gebied van SEO. Zij hebben een overzicht met ranking factoren gemaakt waarbij ze social media zeker als een ranking factor tellen. Hun onderzoek heeft dus aangeduid dat social shares zoals een artikel op Facebook zeker meetelt in het bepalen hoe hoog jouw webpagina in Google komt te staan. Dit is wat er uit hun onderzoek is gekomen.

Social media staat onderaan de lijst, met een belangrijkheid van 3.98/10. Volgens moz is het dus niet de meest belangrijke factor, maar het is wel degelijk een factor. We weten dat Google honderden factoren meetelt, en het feit dat Moz social media op #9 zet, geeft aan dat het zeker een belangrijke factor is.

Bron: https://moz.com/search-ranking-factors

Google Plus

Een vreemde eend in de bijt is Googles eigen plus. Dat is het social media platform waar vrijwel niemand is. Ik raad je aan om in ieder geval een Google Plus pagina voor je website op te zetten, omdat Google deze content kan gebruiken om jou aan te duiden in hun zoekresultaten.

Daarbuiten zou ik er niet heel veel energie instoppen. Er zijn simpelweg niet genoeg mensen actief op Google Plus. De ROI van je energie is minimaal.

Social media zijn ook zoekmachines

De grootste zoekmachine is Google, dat weten we allemaal. Maar weet je ook wat de tweede grootste zoekmachine is? Misschien denk je aan Bing of Yahoo. Misschien is het wel Baidu, de grootste Chinese zoekmachine.

Het correcte antwoord is… YouTube. YouTube verwerkt 3 miljard zoekopdrachten per dag! Dus zelf als Google niet zou kijken naar social media (en ik denk dat ze dat wel doet), kun je van social media kanalen al superveel verkeer krijgen. Facebook staat overigens niet heel ver achter YouTube.

Het enige verschil is dat je verkeer niet via Google komt, maar via YouTube, Facebook of Twitter. Voor deze site geldt bijvoorbeeld dat het meeste verkeer via Twitter komt. Toen ik net begon kwam het meeste verkeer (bijna alles) via YouTube.

Wat statistieken over zoeken op social media

Facebook

Facebook verwerkt 2 miljard zoekopdrachten per dag

Twitter

Zoekopdrachten onbekend

LinkedIn

Meer dan 1 miljard zoekopdrachten per dag

Pinterest

Meer dan 2 miljard zoekopdrachten per dag

Instagram

Zoekopdrachten onbekend

Nu minder belangrijk betekent niet voor altijd

Google en consorten veranderen hun algoritmes continu. Dat een ranking factor vandaag niet heel belangrijk wordt gevonden betekend inderdaad niet dat het nooit belangrijk wordt gevonden. Het tegenovergestelde is ook waar.

Vroeger waren backlinks superbelangrijk om hoog in Google te komen. Tegenwoordig is dat een stuk minder waar. Google had namelijk in de gaten dat veel links niet automatisch betekende dat de content ook relevant en goed voor hun gebruikers was. Omdat social steeds belangrijker wordt in ons leven, zal Google het ook belangrijker gaan vinden.

Wat betekent dit voor jou

Als je enige doel is om superhoog in Google te komen is social media niet de beste plek om je energie in te steken. Deze conclusie is wel wat bekrompen. Er zijn veel meer redenen om bezig te gaan met social media. De grootste daarvan is dat social media zelf ook hele grote zoekmachines zijn. Ook zijn de extra links naar jouw website altijd goed.

Ik denk dus dat het zeker de moeite waard is om energie te steken in social. Om te weten welk social media platform je moet gebruiken kun je het beste naar jouw doelgroep zitten. Als ze allemaal op Facebook zitten EN op Facebook ook bezig zijn met jouw niche moet je jouw energie in Facebook stoppen. Hetzelfde geldt voor Twitter, YouTube, LinkedIn, Instagram et cetera. Kijk naar waar jouw doelgroep is, en waar jouw doelgroep bezig is met jouw niche. Ook kun je kijken naar jouw competitie. Waar zijn zij het meest actief?

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.