Waarom je eCommerce zou willen gebruiken

Waarom je eCommerce zou willen gebruiken

eCommerce

Dit artikel is onderdeel van mijn series over eCommerce:

  1. Waarom je eCommerce zou willen gebruiken
  2. WordPress eCommerce mogelijkheden
  3. WooCommerce installeren, instellen en producten verkopen

Electronic Commerce (vaak geschreven als e-commerce of eCommerce) is het ruilen van (of het faciliteren van het ruilen van) producten of diensten via computer netwerken, zoals het internet of sociale netwerken.

eCommerce is grappig genoeg begonnen in 1971 of 1972 bij the Massachusetts Institute of Technology (MIT). Studenten gebruikten Arpanet om cannabis drugdeal te faciliteren. Arpanet is een voorloper van het internet. Tegenwoordig wordt eCommerce steeds meer gebruikt om drugs te verkopen. Gelukkig kun je ook makkelijk legale dingen verkopen op het internet.

Typen eCommerce

Je kunt in principe twee dingen verkopen online: diensten en producten.

Het voordeel aan diensten is dat je geen producten hoeft in te kopen. Je hebt dus weinig kosten vooraf. Je kunt bijvoorbeeld advies geven over mode, de SEO van een website. Als jij er veel van weet, is er altijd iemand die van je wil leren. Het nadeel is dat je altijd moet werken om geld te verdienen.

De andere mogelijkheid is producten. Je kunt producten verkopen zonder dat je er elke keer zelf bij hoeft te zijn (zoals bij diensten). Voorbeelden zijn je oude spullen, handgemaakt producten of dingen die jij inkoopt en voor een hogere prijs verkoopt. Het nadeel is dat je van tevoren producten moet inkopen of maken. Je hebt vooraf meer kosten dan bij een dienst.

Een prima compromis is een digitaal kennisproduct. Dit is een eBook of online course. Deze maak je één keer en je kunt oneindig kopieën verkopen. Je hebt geen voorraad nodig. Je hoeft ook geen fysiek product in te pakken en te verzenden. Dus als je het product eenmaal gemaakt hebt, kun je hem verkopen terwijl je slaapt. Ik denk dat dit het perfecte product is.

Waarom zou je beginnen met eCommerce

eCommerce wordt alleen maar groter

In 2016 zal eCommerce een markt van $22 biljoen worden. Dat is 6% meer dan vorig jaar. eMarketer verwacht dat dit $27 biljoen wordt in 2020. Er is dus geen betere tijd om te beginnen met eCommerce dan nu.

Grootte markt eCommerce

Als je van statistieken houdt is dit een hele goede bron. Dit zijn 40 statistieken over eCommerce die iedereen moet weten.

Vrijwel iedereen heeft wel eens online gekocht

80% van de mensen heeft wel een online een aankoop gedaan. Waarschijnlijk wordt dit percentage alleen maar groter. Als jij een betrouwbare partij bent op het internet zijn er altijd mensen online die willen wat jij verkoopt. Mensen vertrouwen eCommerce wel meer dan vroeger, maar ze zijn nog wel bezig met security en privacy.

Je kunt aan iedereen verkopen

Als je een traditionele winkel hebt, kun je alleen verkopen aan de mensen die toevallig in dezelfde plaats zijn als jij. Met het internet kan iedereen over de hele wereld bij jou kopen.

Je kunt verdienen terwijl je slaapt

Passief inkomen is helemaal hot tegenwoordig. Natuurlijk is het niet mogelijk om een compleet passief inkomen te hebben. Maar als je van tevoren een goed digitaal product zoals een eBook of een online course hebt gemaakt kun je die blijven verkopen zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.

Het is makkelijk om te beginnen met eCommerce

Iedereen kan tegenwoordig een eCommerce site beginnen. Je hebt weinig kosten van tevoren (tenzij je producten verkoopt die je eerst moet aanschaffen). Ook heb je geen technische kennis meer nodig om een eCommerce site op te zetten. In de komende weken ga ik je precies laten zien hoe je daarmee begint.

Nadelen aan eCommerce

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan eCommerce. Omdat ik niet wil laten lijken dat het allemaal rozengeur en maneschijn is heb ik hier een dosis realiteit:

Mensen lezen niet

Je kunt het geweldigste product hebben, maar als iemand denkt dat hij wat anders krijgt heb je een boze klant. Omdat mensen niet lezen op het internet komt dit vaak voor. Het is een durende strijd om je product pagina’s zo duidelijk mogelijk te maken. (Maar zelfs dan begrijpen sommigen het niet)

Mensen zijn niet altijd aardig

Als we verder gaan op het vorige punt, niet iedereen online is redelijk. Misschien hebben ze een slechte dag. Je kunt dan een boze klant hebben zonder dat jij daar iets aan kunt doen. Als zij op social media slechte dingen over jou zeggen heb je een hoop werk om je reputatie weer goed te maken. En je kunt niet boos worden op het internet, dan keldert je reputatie alleen maar meer.

“If you make customers unhappy in the physical world, they might each tell six friends. If you make customers unhappy on the Internet, they can each tell 6,000.” – Jeff Bezos, CEO van Amazon

Fraude, fraude en fraude

Naast mensen die een slechte dag hebben, zijn er ook directe fraudeurs. Er zijn legio manieren om fraude te plegen. (Paypal en anderen hebben hele divisies voor fraudepreventie). Een simpel voorbeeld is dit: Iemand koopt een product, hij ontvangt het product en dan maakt hij een betaling geschil. De betalingsprovider stort zijn geld terug. Hij heeft jouw product en jij hebt geen geld.

Alles bij elkaar

Ik ga niet eindigen met fraude in een artikel waarin ik je probeer te overtuigen dat iedereen eCommerce moet doen.

Er is slechts een klein percentage van mensen die kwaad wilt. Maar dit is wel een gegarandeerd percentage. Als 1% van de mensen probeert de boel te belazeren heb je nog 99% die goedwillend is.

Als je de product beschrijvingen steeds duidelijker maakt, en ervoor zorgt dat mensen vragen kunnen stellen, dan zijn er weinig mensen die problemen hebben met je producten. Zeker als je goed luistert naar de problemen van je (potentiele) klanten.

Het is zo simpel om te beginnen met eCommerce, en dit is zo’n grote markt dat je dief bent van je eigen portemonnee als je niet met eCommerce begint.

De rest van de series

Dit artikel is onderdeel van een trilogie. Volgende week gaan we het hebben over de verschillende mogelijkheden om in WordPress bezig te gaan met eCommerce. De week daarna gaat over hoe je precies een webshop opzet met WooCommerce.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.