WordPress SEO door Yoast

WordPress SEO door Yoast

Artikelen optimaliseren met WordPress SEO door Yoast

WordPress SEO door Yoast – of Yoast in het kort – is een onmisbare tool als je gevonden wilt worden in Google. Ik heb een aantal video’s gemaakt over hoe je Yoast het beste kunt instellen zodat je het minste werk hebt, en ook hoe je een individueel artikel optimaliseert. Deze video’s staan al langer op mijn YouTube kanaal, en nu heb ik er ook een artikel van gemaakt.

Ik heb mijn verhaal over Yoast opgedeeld in drie video’s:

  • Video 1: ik loop door alle instellingen van Yoast heen
  • Video 2: Ik laat je zien hoe je snel al je pagina’s en artikelen kunt optimaliseren met Yoast door Titels & Meta’s te gebruiken.
  • Video 3: Ik laat je zien hoe je een individueel artikel optimaliseert en hoe je de optimalisatie beoordeelt.

De instellingen van WordPress SEO door Yoast

In deze video laat ik je zien wat je allemaal kunt instellen als je Yoast net installeert. Ook geef ik advies over welke instellingen ik met rust zou laten. Maar wat ik voornamelijk duidelijk wil maken met deze video is dat Yoast een tool is. Het is geen wondermiddel en het advies die de plugin geeft is ook niet meer dan dat: het is advies.

Met ‘het is geen wondermiddel’ bedoel ik dat Yoast geen plugin is die je kunt installeren en dan vergeten. Je moet bij elk bericht die je publiceert tijd en energie steken in het optimaliseren voor SEO. Hoe je een bericht optimaliseert laat ik je zien in video 3. In de tweede video laat ik je eerst zien hoe je het optimaliseren van veel berichten gemakkelijker maakt.

De eerste knop op het dashboard van Yoast is ‘de rondleiding starten’. Deze knop loopt door alle pagina’s heen, en vertelt je in het kort wat je op die pagina kunt doen. Ik raad je aan om deze rondleiding een keer te volgen. Ook kun je de standaardinstellingen van Yoast terugzetten als je per ongeluk iets hebt gewijzigd waardoor de plugin het niet goed meer doet.

Met sociale media kun je aangeven aan de verschillende sociale platformen dat jij de eigenaar van deze site bent, en dat deze site bij jouw sociale media account hoort.

Met XML sitemaps kun je Google exact vertellen hoe jouw site in elkaar zit. Google is vrij goed in dit te raden, maar je kunt Google beter vertellen hoe jij vindt dat je site in elkaar zit. Dit neemt ook geen tijd in beslag: je stelt het een keer in en de rest gebeurd automatisch.

Met Permalinks kun je de permalinks van WordPress aanpassen. Ik raad je aan om dit door WordPress zelf te laten doen, als je niet weet hoe je permalinks moet aanpassen, kun je dit artikelen over de WordPress instellingen lezen.

Met interne links kun je een kruimelpad laten maken. Je moet wel een stukje code in je thema zetten om dit goed te laten werken. Als je niet helemaal zeker bent wat je moet doen, zou ik dit gewoon met rust laten.

Met RSS kun je aangeven dat in elk bericht in de RSS feed een stukje tekst moet komen als: “Dit bericht verscheen het eerst op www.online-wp-leren.nl”. Omdat veel mensen blogs alleen nog maar lezen via RSS is dit een goede manier om zeker te weten dat mensen altijd hun weg terug naar jouw site kunnen vinden.

Met importeren en exporteren kun je de instellingen uit andere SEO plugins of van Yoast zelf importeren. Als je eerst een andere plugin gebruikte of een test-site met Yoast hebt, hoef je dan al dat werk niet nog eens te doen. Ook kun je de instellingen hier exporteren.

Met de bulk editor kun je in een keer heel veel berichten en pagina’s tegelijk optimaliseren. Je kun de SEO titel en de SEO beschrijving aanpassen.

Dan hebben we bestanden bewerken. Hiermee kun je de plugin bestanden van Yoast zelf aanpassen. Dit moet je gewoon niet doen omdat je de plugin hiermee heel snel helemaal kapot kunt maken. Zelfs met ‘standaardinstellingen’ terugzetten kun je dan de plugin niet meer maken.

En met extensies kun je gave dingen aan Yoast toevoegen zoals “SEO voor in de buurt” of “SEO voor video’s”. Als je denkt dat je dit nodig hebt is het zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken.

Snel alle artikelen optimaliseren met Titels & Meta’s

Met titels & meta’s kun je sjablonen aangeven voor de titels en beschrijvingen van berichten, pagina’s en custom post types. Hiermee vertel je Yoast hoe het een beschrijving moet opbouwen. Als jij bijvoorbeeld altijd een samenvatting voor je artikelen schrijft, kun je deze samenvatting als meta beschrijving gebruiken. Ook kun je de automatisch gegenereerde samenvatting van WordPress gebruiken als je niet speciaal voor elk artikel een samenvatting schrijft. Dit kan je dus heel veel tijd besparen als je in het begin een stuk of honderd artikelen wilt optimaliseren.

Yoast heeft heel veel verschillende sjablonen of variabelen die je kunt gebruiken bij titels en meta’s. Je kunt deze vinden bij help. Een sjabloon van Yoast ziet er zo uit: %%excerpt%%.

Een bericht optimaliseren met WordPress SEO voor Yoast

Als je Yoast helemaal hebt ingesteld is het tijd om individuele posts te gaan optimaliseren. Dit kost veel tijd en inspanning, maar het is wel nodig om gevonden te worden in Google. Als je Yoast hebt geinstalleerd verschijnt een een deel onder de WordPress editor waar je SEO kunt instellen. Dit heet een metabox en deze heeft vier verschillende tabjes: Algemeen, pagina-analyse, geavanceerd en sociale media. Het kan zijn dat het tabblad geavanceerd ontbreekt, dit is iets wat je bij de instellingen terug kunt halen.

Het snippet voorbeeld laat zien hoe deze pagina er uit zou zien als hij naar boven komt in de Google zoekresultaten. Focus trefwoord is een coole feature van Yoast – dit heeft dus niets te maken met trefwoorden in Google. Yoast gebruikt dit om te beoordelen hoe goed je artikel scoort voor dit keyword. Als je deze invult krijg je gelijk informatie over waar de dit keyword gebruikt. Het is belangrijk om je keyword vaak te gebruiken, maar zorg wel dat je tekst leesbaar blijft voor mensen. Als je een perfecte score hebt gekregen van Yoast, maar je artikel is onlees, zal je geen hoge ranking krijgen in Google. Hier komt weer naar boven dat Yoast een hulpmiddel is, en geen absoluut doel.

Als je de sjablonen bij titels & meta’s goed hebt ingestelt zijn je SEO titel en beschrijving al ingevuld. Ik raad je aan om dit goed te bekijken als je net het artikel hebt geschreven of je niet een een beter titel of beschijving weet.

Bij pagina-analyse krijg je allemaal tips over hoe je jouw artikel beter kunt maken. Voor elk punt krijg je van Yoast ook een score om aan te geven hoe goed Yoast denkt dat je dit hebt gedaan. Ik zou hier goed naar kijken, maar het is veel belangrijker dat je artikel goed leesbaar (en deelbaar) is dan dat je een perfecte score hebt.

Bij geavanceerd kun je vrij veel instellingen aanpassen. Hier geldt simpelweg: als je niet weet wat iets doet, blijf er gewoon van af.

En bij sociale media kun je speciaal voor Facebook een titel en beschrijving ingeven. Op deze manier kan je bericht een andere titel krijgen als iemand hem deelt op Facebook. Ook kun je een speciaal plaatje aangeven die bij het bericht op Facebook komt te staan. Dit is een hele gave feature van Yoast die te weinig wordt gebruikt.

En dan nog dit…

Sinds ik deze video heb gemaakt zijn er een aantal dingen gebeurd met Yoast. Ten eerste is er een serieuze kwetsbaarheid gevonden in Yoast. Deze kwetsbaarheid is in 1.7.4 gedicht. Ik zal niet gedetailleerd vertellen wat het probleem was. Zorg er wel voor dat je in ieder geval ten minste versie 1.7.4. geinstalleerd hebt. Het tweede wat gebeurd is, is dat Yoast 2.0 is uitgebracht. Dit houdt in dat sommige dingen die ik aanwijs in de video’s nu op een andere plek kunnen staan. Ik zal eventueel nog een video doen over het overstappen naar WordPress SEO door Yoast 2.0.

Als je denkt dat er nog iets mist in dit artikel over Yoast, laat het me weten via Twitter: @tdelang.

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.